Blog

Leg til børnehaveklassebørn.

Når eleverne leger, træner de kroppen fysisk, øver sproget og lærer at klare sig i det sociale fællesskab.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gennem legen udvikler barnet sig, og legen er nødvendig for at kunne blive aktivt, kreativt og sundt menneske.

Når eleverne leger, træner de kroppen fysisk, øver sproget og lærer at klare sig i det sociale fællesskab. Fælles lege giver eleven nye erfaringer, øvelse i at være sammen med andre og forståelse af regler og aftaler.

Levende vendespil

Dorthe B Clausen

Børnehaveklasseleder på Vestfjendsskolen i Viborg Kommune. Jeg er uddannet socialpædagog i 1989 og har erfaringer fra tre forskellige folkeskoler og specialområdet. Jeg har stor interesse i Børnehaveklasseforeningens lokalkreds i Viborg og er medlem af bladudvalget bag fagbladet ”Skolestart”. Jeg har rigtig mange værdier, som jeg vægter højt i mit arbejde, bl.a. at børnehaveklassen bliver benævnt med navnet som det er, nemlig Børnehaveklassen. Derudover fylder brobygning, genkendelighed, glæde, tryghed, relationer, åbenhed, struktur, legen og forældresamarbejdet rigtig meget i mit daglige arbejde som børnehaveklasseleder.

To elever sendes uden for døren.

Eleverne inde i klassen skal: - sættes sammen to og to. - finde på en sjov lyd, som de begge kan sige / eller de får to ens kort (farver, figurer, billeder (eks. af eleverne), navne, ord, dyr).

Så blandes ”kortene”, dvs. at eleverne går rundt imellem hinanden og de to elever uden for døren kommer ind.

De skal nu skiftevis ”vende” et par, fx ved at spørg/se/røre, så siger eleverne deres lyd eller viser deres kort. Finder de den samme lyd ved to personer, eller to ens billeder, så får de stikket.

Den, som har flest stik, har vundet.

God fornøjelse.