DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur

Blog

Skab den bedste start på året for børn fra traumatiserede familier

Læreren spiller en vigtig rolle i at inkludere børn fra traumatiserede familier i klassen, når skolen starter igen. De har nemlig ikke altid haft den bedste juleferie.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære alle,

Jeg håber, I er kommet godt ind i det nye år.

I sidste måned skrev jeg om, hvordan juleferien kan opleves som et mareridt for nogle børn fra traumatiserede familier på grund af mangel på rutiner, mangel på overskud hos forældrene og i mange tilfælde også dårlig økonomi.

DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur

DIGNITY-bloggen er et sted, hvor lærere, ledere og andre, der arbejder med flygtningebørn i skolen, kan få inspiration og gode råd. I mere end 35 år har den danske organisation DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur behandlet traumatiserede flygtninge for at hjælpe dem til et bedre liv. DIGNITY’s psykologer, fysioterapeuter, socialrådgivere og læger har derfor stor viden om traumatiserede børns behov og problemer, og på denne side kan du få input til din undervisning, sparring og gode råd. DIGNITY arbejder for forebyggelse og rehabilitering af tortur både i Danmark og ude i verden.

Nu er det januar, og for de fleste af os betyder det en ny start og ny energi efter en tiltrængt hverdagspause. Men ligeså hårdt som det kan være for børn i traumatiserede flygtningefamilier at være på ferie, ligeså hårdt kan det være at starte i skole igen.

Traumeramte forældre har ofte ikke overskuddet til at udvise den opmærksomhed for deres børn i ferien, som de gerne vil. Det bliver i stedet brugt til at holde sig selv oppe og nervesystemet i skak og det sætter et tydeligt præg på stemningen i hjemmet og omfangen af juleriet.

Når skoleåret så begynder igen, og klassekammeraterne sammenligner julegaver, oplevelser og familiehygge, sidder mange flygtningebørn derfor alene med en følelse af ensomhed og oplevelsen af en ferie med et højt konfliktniveau. De har måske tilbragt ferien med familien isoleret i deres lejlighed. Samtidigt har forældrene måske ikke haft det økonomiske overskud til at skabe den jul, de drømmer om.

For børnene kan det føre til skam over at være anderledes end de andre og komme til udtryk som vrede, ligegyldighed eller afvisning af klassekammeraters glæde.

I den situation er lærerens rolle som forandringsagent i skolebørns hverdag utrolig vigtig, fordi læreren kan skabe en inkluderende og fordomsfri stemning i klassen.

Her er mine råd til jer, som kender til problemstillingen:

GIV RO OG PLADS

Vær særlig opmærksom på, at nogle børn fra traumatiserede familier ikke nødvendigvis har haft en ferie, der giver overskud og nytårsglæde, og at det tager ekstra tid for dem at finde tilbage i rutinens trygge rammer. Spørg ind til familiens velvære og trivsel, fremfor gaver og hygge. Giv dernæst barnet ro og plads til at finde tilbage i rammerne i eget tempo.

FOKUSER PÅ FREMTIDEN

I stedet for at lade al samtale handle om de største gaver eller den største nytårsraket, kan læreren dreje samtalen i retning af ønsker og drømme for fremtiden. Inviter børnene til at tale om, hvordan de ønsker at det nye år skal forme sig for klassen. Det skaber en oplevelse af fællesskab og individuel indflydelse på trivsel.

VÆLG INKLUDERENDE EMNER

En syrisk dreng, som var ny i en skoleklasse, har fortalt mig, at det var særligt hjælpsomt, at læreren inviterede klassen til at tale om traditionernes oprindelse. Og at spørgsmålene om juleferien var konkret rettet mod et særligt emne i stedet for åbent »hvordan var DIN ferie?«.

Her kan det være f.eks hjælpsomt at dele »den bedste mad du har spist« eller »det sjoveste du har set i fjernsynet« eller »hvilken nat sov du bedst« – noget alle i klassen kan være med til at svare på. Drengen fra Syrien fortalte mig desuden, at han fik mulighed for at fortælle lidt om traditioner, helligdage og fejringer, som han var vant til fra sit hjemland. Det åbnede op for nysgerrig snak om kultur og religion.

Når alt dette er sagt, er børn naturligvis forskellige og ikke alle har de samme behov. Det her er derfor kun til inspiration for de er jer, som har brug for det.

Godt nytår!