Blog

Forbered skolehaven i klasseværelset og høst gode erfaringer

Før skolehavesæsonen går i gang kan I forberede haven i tværfaglige forløb, hvor kan eleverne kan lære om alt fra målestok i matematik til viden om grøntsager og spiring i madkundskab og natur/teknologi. Læs og bliv inspireret af to læreres undervisningsforløb i skolehaven.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kimie Nielsen og Trine Andersen, lærere på Søndersøskolen i Furesø kommune, gennemførte i 2017 for første gang et kulinarisk skolehaveforløb på skolen med to 5. klasser. Kimies liniefag, N/T og matematik, og Trines madkundskab og dansk var det faglige grundlag for forløbet i en skøn tværfaglig forening. Både lærere og elever var vilde med det.

I 2018 skal Kimie og Trine igen stå for et skolehaveforløb - denne gang for 4. årg. Indholdet fra 2017, som er baseret på Haver til Mavers grundforløb “De 8 Moduler”, vil stort set blive gentaget, og der vil igen være fokus på tværfaglige læringsforløb.

Et eksempel på dette er, at matematik, madkundskab og N/T kombineres i en aktivitet, som vil være forberedelse inden eleverne skal ud i skolehaven, hvor eleverne skal arbejde med deres haveplan. Kimie vil udfordre deres forståelse og viden om målestoksforhold, og så skal deres nysgerrighed for og viden om forskellige grøntsager inddrages, så de ved hvad de vil dyrke i skolehaven. Sidst, men ikke mindst vil der lægges op til en fælles vidensdeling om hvad et frø er.

Haver til Maver

Haver til Maver er en landsdækkende almennyttig forening, der arbejder for at styrke primært børn og unges engagement i bæredygtighed, madkultur og sundhed. Med bloggen vil vi gerne bidrage til den faglige samtale og vidensdeling om folkeskolen ved at formidle vores erfaringer med åben skole og udeskole.

Dette er en skitse for hvordan undervisningen vil foregå:

Eleverne vil først få gennemgået nedenstående oplæg:

#Fil 1

Derefter skal de i grupper tegne deres haveplan i målestoksforhold 1:10, så der er den korrekte afstand mellem så-rækkerne.

Kimie vil sørge for, at der er et udvalg af “sikre” skolehavegrøntsagsfrø (dvs. grøntsager, som er relativt nemme at dyrke og som er en blanding af grøntsager, som eleverne kender og nogle grøntsager, som udfordrer deres smag og råvarekendskab. Læs mere her om hvilke skolehavegrøntsagfrø, der er gode at vælge: http://havertilmaver.dk/app/uploads/sites/8/2015/08/havemanual.pdf ), som grupperne kan vælge imellem. Eleverne får lov til at diskutere hvilke grøntsager de gerne vil dyrke, hvilken mad de gerne vil lave af høsten og hvorfor.

Afslutningsvis er der mulighed for at åbne op for en kort intro til hvad et frø er og hvad dets funktion er for en plante. Dette er et stort og omfattende emne, som vil give mening at arbejde med kontinuerligt igennem hele skolehaveforløbet.

Kimie og Trine har også taget fat på det i aktiviteten Spiselig Plantelære, som er beskrevet i Haver til Mavers Grundforløb på Modul 5: http://havertilmaver.dk/besoeg/skolehaver/besoeg-5/

Det er Kimie og Trines erfaring at når haveplanen er blevet færdig inde i klasselokalet, så er eleverne klar til at indtage skolehaven med viden, frø, lineal og appetit på alle de grøntsager, der vil vokse op.