Blog

Haver til Mavers remse

I skolehaven har vi en remse, som vi bruger, hver eneste gang vi underviser. Remsen skal lære børnene om kredsløbet i skolehaven, og er et et centralt element i hele vores undervisningsforløb. Jeg vil gerne fortælle lidt om, hvordan vi bruger den.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

.

.

.

Haver til Maver

Haver til Maver er en landsdækkende almennyttig forening, der arbejder for at styrke primært børn og unges engagement i bæredygtighed, madkultur og sundhed. Med bloggen vil vi gerne bidrage til den faglige samtale og vidensdeling om folkeskolen ved at formidle vores erfaringer med åben skole og udeskole.

Fra aller første gang en skoleklasse besøger en af Haver til Mavers kulinariske skolehaver, lærer de vores remse at kende. Den lyder:  

Jord-Frø-Spire-Plante-Høst-Suppe-Kompost!

Remsen beskriver det kredsløb, som vi ønsker at eleverne skal lære at forstå. Vi ønsker at  de opnår forståelse for madens rejse fra jord til bord - og tilbage til jorden igen. Remsen beskriver også helt lavpraktisk, hvad det er, vi skal lave igennem en sæson i en skolehave.   

Hver gang eleverne er i skolehaven, starter og slutter vi dagen med en samling, hvor vi står i en rundkreds. Her skal man råbe remsen. Der er altid rart at råbe, for det kommer der en masse energi af. Heldigvis er vi udenfor, så der er plads til at råbe højt - uden at det generer nogen.

Vi siger til eleverne, at de skal kunne remsen på rygraden, hvis vi kommer og vækker dem om natten. Det kan være lidt svært at huske den rigtige rækkefølge, så derfor har vi lavet en øvelse, som hjælper med at få det hele til at hænge fast.  Det er en lærerstyret øvelse, så det er noget vi beder lærerne lave sammen med eleverne, mens vi, skolehaveformidlerne, laver noget andet - måske viser vi den anden halvdel af eleverne, hvordan de luger.

Øvelsen forløber på følgende måde:

1) Eleverne skal deles ind i grupper af 5-6 elever.

2) Grupperne stiller sig ved hver sit bord med materialer

3) Opgaven er så, at lægge de syv ting på bordet i den rigtige rækkefølge, så de stemmer overens med remsen.

Materialerne er:

Jord = Pose med jord

Frø = Glas med plantefrø

Spire = Skål/potte med en spire

Plante = hel plante f.eks. mælkebøtte

Høst = Kartoffel/bønne/gulerod

Suppe = Gryde med grydeske

Kompost = Skål med kompost

4) Til sidst skal de vise læreren at de har gjort det rigtigt og sammen råbe remsen.

Når man har lavet øvelsen, råbt remsen tilpas mange gange, og spist en græskarsuppe (hvor man selv har lagt et frø i jorden, passet og plejet den lille spire, set den vokse sig til en gigantisk plante, og komposteret alle resterne for at give næring til næste års planter), så skulle der gerne være rigtig meget perspektiv i suppen.