Blog
Ingen “off-season” i skolehaven
Selvom det lige nu er for koldt udenfor til at dyrke noget i skolehaven, så behøver skolehaveundervisningen bestemt ikke gå i vinterhi.
Mange tror at skolehaveundervisning hører vækstsæsonen (typisk april-oktober) til. Dér er lufttemperaturen tilpas og jorden varm nok til at plantefrøene kan spire og gro. Men jeg, og alle andre undervisere og formidlere som har haft skolehave i nogle år, ved at vinteren lægger op til at man i det indendørs klasselokale laver relevante skolehaveundervisningsaktiviteter, som f.eks. handler om udvikling af en logbog, udarbejdelse af skolehaveplan, teoretisk plantelære, fordybelse i råvarekendskab, praksisnære forløb med forspiring, bæredygtighedsforståelse, perspektiver på økologisk og konventionelt landbrug osv.
I de 36 Haver til Maver-skolehaver rundt omkring i Danmark har vi også henover vinteren travlt med både praktisk forberedelse af og undervisning om den kommende dyrkningssæson - som altid på en eller anden måde kommer før end man aner det!
I mange af haverne, både dem er placeret på skolers matrikler og på f.eks. lokale økologiske gårde, i kolonihaveforeninger eller på naturcentre, bruges undervisningsmaterialet til grundforløbet
De 8 moduler, som findes på Haver til Mavers hjemmeside http://havertilmaver.dk/den-kulinariske-skolehave-grundforloeb/
Introduktion til jord, frø og spiring
Én af de helt oplagte aktiviteter derfra at tage fat på her i januar inde i klasselokalet er beskrevet i Modul 1 og hedder “Opstart af vækstundersøgelse”.
Den byder på en intro til forståelse af jord, hvilke andre faktorer der har indflydelse på spiringsprocessen for et frø og generelt vækstbetingelser for planter. Den er rigtig god at koble til arbejdet med en logbog, som kan være et gennemgående arbejdsredskab i et skolehaveforløb. I Haver til Maver vil vi gerne stimulere elevernes viden om og praktiske forståelse af plantevækst, og derfor er aktiviteten bygget op som en refleksionsøvelse, hvor man forsøger at bringe elevernes viden og forforståelse i spil og så supplere med et mere dybdegående teoretisk oplæg, som f.eks. det der ligger tilgængeligt fra Praktisk Økologis materialer.
Læs mere her: http://havertilmaver.dk/besoeg/skolehaver/besoeg-1/natur/
Lad eleverne røre og dufte
Og selvom det ikke er direkte beskrevet i teksten på hjemmesiden, så er det Haver til Mavers erfaring, at det altid er godt at koble nogle sansestimulerende elementer på undervisningen, så f.eks. kunne man lade eleverne røre ved og dufte til nogle forskellige jordtyper, frø, spirer - og måske nogle eksempler på de modne grøntsager der passer til frøene, så de kobler deres sanseindtryk med deres vidensbaserede vækstundersøgelse.
Kommer eleverne igang med denne type aktiviteter i løbet af vinteren vil de være rigtig godt forberedt til de mere praktisk orienterede undervisningsmoduler ude i skolehaven og udekøkkenet, når vækstsæsonen går igang. Og også indstillet på at skolehaven kan man både arbejde med og lære om indenfor og udenfor, og når det er varmt og koldt i vejret.