Blog

Elevernes femte besøg i Haver til Mavers kulinariske skolehave

Femte gang eleverne kommer i skolehaven, har haven vokset sig vild over sommerferien. Der er gigantiske squash, plantelære og dødsensfarlig ukrudt på programmet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her får du tredje blogindlæg i en føljeton om elevernes otte dage i Haver til Mavers kulinariske skolehave. Det forrige blogindlæg finder du her.

OMG det er vildt

Eleverne er kommet tilbage til skolehaverne efter en lang sommerferie. Juhuu. Første gang de er i haven efter ferien er det altid ekstra sjovt. Nogle har været forbi og luge i ferien, men alligevel bliver de alle overraskede over at se hvor meget det hele er vokset. Majsene er blevet over to meget høje, squashene er så store som spædbørn og rødbederne er ved at kravle op af jorden. Det er et imponerende syn.

Haver til Maver

Haver til Maver er en landsdækkende almennyttig forening, der arbejder for at styrke primært børn og unges engagement i bæredygtighed, madkultur og sundhed. Med bloggen vil vi gerne bidrage til den faglige samtale og vidensdeling om folkeskolen ved at formidle vores erfaringer med åben skole og udeskole.

I haven skal børnene høste. De skal lære at vurdere om de forskellige grøntsager er modne, før de høster dem. Vi har lavet små manualer, hvor tegnene på modenhed er beskrevet og så går de ellers grundigt til værks. De måler med lineal, hvor tykke bønnerne er og undersøger nøje om “skægget” på majsene er blevet brunt.

Det er ikke bare grønne sager - det er levende planter

Når eleverne har høstet, skal de lære planterne bedre at kende. Alle planter består af de samme dele: rod, stængel, blad, blomst, frugt og frø. Eleverne skal lære at forstå de forskellige deles funktioner og finde ud af hvilke dele vi spiser på de forskellige planter. Pointen med plantelæren er, at vi gerne vil have eleverne til at opdage at grøntsagerne er levende planter. Køledisken rummer tusind års historie og generationers af arbejde med at fremavle de bedste planter til køkkenet. Porren er fx en ret sjov plante. Når vi spørger hvilken del det er vi spiser, er det svært at regne det ud. Svaret er bladene. Der er et lillebitte stykke stilk mellem rod og blade på en halv cm. Generationer efter generationer har kultiveret porren, så der blevet mest af de lækre blade. Kun hvis man lader porren stå et år mere, vil man opdage, at der vokser endnu mere stængel op mellem bladene, hvor der til sidst kommer en blomst på toppen.

Blomkålen er også ret sjov. Har du nogensinde tænkt over, at blomkålshovedet er en blomst? Jeg er ikke sikker på at eleverne syntes, at det er helt lige så fascinerende som mig, men om ikke andet bliver de overraskede når de hører, at majsplanterne har han-blomster i toppen af planten, som drysser ned på hun-blomsten længere nede på planen, og det er sådan deres store flotte majskolber kommer til verden.          

Dødsensfarlig ukrudt

Blandt alle de flotte, høstklare planter, er der også dukket ubudne gæster op. I skolehaverne på Krogerup, er der i år skudt planten “Bittersød Natskygge” op blandt kartoffelplanterne. Planten er i familie med kartoflen, men på den vokser sorte bær, som er frygtelig giftige. Spiser man 30 af bærene, er det nok til at slå en voksen mand ihjel. Planten er en meget almindelig plante i Danmark og jeg ser den tit i hække rundt omkring. Heldigvis er bærene meget bitre, som navnet også antyder. Vi fjerner ukrudtet og smider den på komposten og eleverne gør store øjne, når jeg fortæller hvor giftig den er. Det understreger pointen med, at man skal kende sine planter.  

Råt og usødet  

Til sidst går vi i udekøkkenet og smager på høsten. Bare rå og som de er. Vi repeterer plantelæren og reflekterer over smagne af de forskellige planter. Eleverne er overraskende glade for at smage på de rå grøntsager. Der kan godt gå lidt konkurrence i fx at turde smage rå løg og porre, og smagen af rå rødbede og majs er imponerende sød og god.

Når dagen er slut, får eleverne den overskydende høst med hjem. Jeg håber grøntsagerne gør glæde hjemme i de private køkkener.

Grundforløbet

Elevernes femte dag i skolehaven er en del af Haver til Mavers kulinariske skolehavers grundforløb. Her kommer skoleklasser otte gange i skolehaven: fire før og fire efter sommerferien. Grundforløbet er et sammenhængende undervisningsforløb, som er målrettet mellemtrinnet - primært på 4. og 5. årgang.  

Undervejs følger eleverne en dyrkningssæson fra tidligt forår i april, til frosten melder sig og gør jorden hård i oktober. Over de otte dage lærer eleverne grundprincipperne for dyrkning, tilberedning og kompostering af økologiske grøntsager og får en forståelse for, hvordan naturen omkring skolehaven har indflydelse på dyre- og plantelivet i skolehaven.

Undervisningsforløbet er udviklet med baggrund i folkeskolens fælles mål for fagene natur / teknologi og madkundskab.

Hele Haver til Mavers grundforløb, herunder beskrivelser og materiale, ligger tilgængeligt som open-source materiale på vores egen hjemmeside, hvis man får lyst til lade sig inspirere eller endda starte sin egen skolehave.

Læs mere om grundforløbet her.

Dette var tredje blogindlæg i en føljeton om elevernes otte dage i Haver til Mavers kulinariske skolehave. Det forrige blogindlæg finder du her.