Blog
Naturfagene i skolehaven
På Big Bang-konferencen fik vi mulighed for at tale med mange engagerede naturfagslærere, som delte ud af deres erfaringer med faglige forløb i skolehaven.
Haver til Maver var repræsenteret på Big Bang med et værksted på messen og med et oplæg om vores digitale undervisningsforløb. Det var en fornøjelse at få lov til at formidle Haver til Mavers grundforløb i skolehaven, "De 8 moduler", og forskellige materialer om praktikken i at etablere og drifte en skolehave. Men en endnu større fornøjelse var det at blive inspireret af engagerede naturfagslærere, som selv havde arbejdet med skolehaveforløb i undervisningen og som ivrigt delte ud af deres erfaringer.
Vi hørte om faglig læsning om fotosyntese i 3. klasse, undersøgelse af om et grøntsagsfrø er dødt eller levende ved forsøg med vandoptagelse, undersøgelse af spiringsprocessen i hhv. lys og mørke, mobile skolehaver, selvbyggede drivhuse, teknologi i vandingssystemer, kompostforsøg og mange andre spændende aktiviteter.
At opleve dette bombardement af idéer og erfaringer gav os om muligt endnu mere lyst til at fortsætte vores arbejde for at naturfagene kommer ud i skolehaven, og at skolehaven bliver en del af naturfagene.
Vi blev dog også bekræftet i, at der er mange praktiske udfordringer for skolerne, når de skal etablere og drifte en skolehave. Derfor håber vi meget, at skoler og lærere finder frem til vores materialer på havertilmaver.dk , hvor de kan finde anbefalinger, vejledninger og guides til f.eks. hvilke frø man skal vælge, hvordan man skal håndtere vanding, klare sommerferien og planlægge sammenhængende fagligt relevante undervisninsgforløb hele vejen fra jord til bord til jord igen.
Start evt. på denne side, hvor der både er "Guide til jordens bedste klasselokale" og "Skolehavemanualen":
http://havertilmaver.dk/besoeg/skolehaver/foer-8-besoeg/