Blog

Hvad gør vi? Tørke og sommerferie udfordrer skolehaven

Livet i skolehaven er ikke lutter sommerfugle og spiselige blomster. Der er altid masser af udfordringer. Sommerferien er en af dem og i år kæmper vi også med tørke som giver bålforbud. Lad mig fortælle hvordan vi griber udfordringerne an.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her får du tredje blogindlæg i en føljeton om Haver til Mavers kulinariske skolehave. Det forrige blogindlæg finder du her.

Sommerferie

I sommerferien vokser planterne i haven vildt og hurtigt - også ukrudtet. Skoleeleverne holder sommerferie, og vi har ikke tid til at luge alle elevernes haver. Det ville heller ikke give nogen mening at gøre - for det lærer børnene jo ikke noget af. Derfor beder vi børnene og deres forældre om at komme og passe haverne i sommerferien. Vi sender et brev hjem til forældrene med information om lugning i ferien. Der er meget forskel på, hvad der sker i haverne i løbet af sommeren. Nogle lærer påtager sig ansvaret for opgaven, og sætter lugning i system. Hvis næsten alle kigger forbi haven og luger lidt, én gang i løbet af ferien, så plejer det at gå op. Mange af børnene er stolte af at vise deres haver frem for deres forældre og nogle familier laver en tur ud af det. Et par dage om ugen er der en haveformidler til stede, så man har også mulighed for at stille ekstra mange spørgsmål til sin haveformidler eller besøge bierne uden resten af klassen.

Haver til Maver

Haver til Maver er en landsdækkende almennyttig forening, der arbejder for at styrke primært børn og unges engagement i bæredygtighed, madkultur og sundhed. Med bloggen vil vi gerne bidrage til den faglige samtale og vidensdeling om folkeskolen ved at formidle vores erfaringer med åben skole og udeskole.

Bålforbud

En anden udfordring vi har for tiden, er at der er kommet forbud mod at tænde bål. Vi havde planlagt, (og købt ind til), at der skulle steges en masse mad-pandekager på bålkomfurerne og glædede os til duften af bålrøg. Men regnen kom ikke og risikoen for brand gjorde at vi måtte lave om på planerne.

I stedet for madpandekager har vi derfor lavet råkostdyst og yoghurtdip med grøntsagsstave hele ugen. Råkostdysten er egentligt en øvelse vi plejer at lave efter sommerferien, men så må vi lave madpandekager til den tid. Dysten går ud på, at eleverne skal konkurere om, hvem der kan lave den bedste salat med deres egne grøntsager. For tiden er der primært radiser, rucola og lidt spæde salater i haven. Det er ikke helt variation nok til en dyst, så vi har suppleret med købte grøntsager. Heldigvis har vi også et stort bed med fælles krydderurter, som eleverne især har brugt til at eksperimentere med deres yoghurtdressing.

Denne uge har jeg blandt andet fået serveret “Den legendariske dip” som eleverne var helt oppe at køre over, for “den smagte bedre end sourcream and onion dip”. Det er så fedt at opleve når eleverne får optur over smagen, af den mad de selv laver. Jeg synes især der sker noget, når de får lov til at lege og eksperimentere uden alt for detaljerede opskrifter. Når de f.eks. skal smage sig frem til, hvor meget salt der skal i den dressing. Så bliver de nødt til at forholde sig aktivt til smagen i stedet for blindt at følge opskriften. Når de opdager, at de kan få noget til at smage godt ud fra deres egen fantasi og tilsmagning, så kommer der virkelig julelys i øjnene.

Jeg håber, at de vil forsøge at genskabe “Den legendariske dip”  en eftermiddag hjemme i deres eget køkken. Den var virkeligt også god. Jeg tror hemmeligheden er dild og røget paprika.

Grundforløbet

Elevernes besøg i skolehaven er en del af Haver til Mavers kulinariske skolehavers grundforløb. Her kommer skoleklasser otte gange i skolehaven: fire gange før og fire gange efter sommerferien. Grundforløbet er et sammenhængende undervisningsforløb, som er målrettet mellemtrinnet - primært på 4. og 5. årgang.  

Undervejs følger eleverne en dyrkningssæson fra tidligt forår i april, til frosten melder sig og gør jorden hård i oktober. Over de otte dage lærer eleverne grundprincipperne for dyrkning, tilberedning og kompostering af økologiske grøntsager og får en forståelse for, hvordan naturen omkring skolehaven har indflydelse på dyre- og plantelivet i skolehaven.

Undervisningsforløbet er udviklet med baggrund i folkeskolens fælles mål for fagene natur / teknologi og madkundskab.

Hele Haver til Mavers grundforløb, herunder beskrivelser og materiale, ligger tilgængeligt som open-source materiale på vores egen hjemmeside, hvis man får lyst til lade sig inspirere eller endda starte sin egen skolehave.

Læs mere om grundforløbet her

Dette blogindlæg er en del af en føljeton om elevernes dage i Haver til Mavers kulinariske skolehave. Det forrige blogindlæg finder du her.