Blog
Lad syriske fordrevne i Libanon formidle FNs Verdensmål til dig
I skolehaven, placeret i det østlige Libanon tæt på grænsen til Syrien, dyrker den danske NGO Zaher have med inspiration fra Haver til Maver, i samarbejde med lokale børn med flygtningebaggrund og lokale frivillige, landmænd og NGO’er. Ved at følge med i dette skolehaveprojekt kan vi i Danmark lære om forskellige samfund, landbrugsmetoder og klima-konsekvenser på verdensplan. FNs verdensmål bliver konkrete og skolehaverne er motoren i den læring, som alle børn på tværs af grænser har brug for.
Skrebet af Zaher - Grow to Learn i samarbejde med Gitte Ganderup (praktikant hos Haver til Maver).
Der sker noget vildt i Haver til Maver for tiden. Skolehaven kædes sammen med FNs 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. FN og verdenssamfundet har set, hvad skolehaver kan give alle børn på tværs af livsforhold, klima og økonomiske omstændigheder.
At dyrke og tilberede måltider i skolehaven er fødevareproduktion i nogle lande, mens det i Danmark er forståelse for klima og jord til bord. Når børnene med egne hænder følger maden fra jord til bord til jord konkretiseres begreber som klima, kredsløb, sæson, madspild, biodiversitet, og også almen uddannelse med læsning, opmåling og fotosyntese får plads.
Haver til Maver i Libanon
Det er kommet en gruppe børn, som er flygtet fra Syrien med deres familier, til gode.
Haver til Maver-medlemsorganisationen Zaher har i samarbejde med lokale NGO’er været med til at skabe læringsrum og sikre skolegang gennem oprettelsen af skolehaven i Bekaa-dalen, hvor skolerne ellers lider af overkapacitet og ikke kan rumme de mange syriske fordrevne børn og unge.
Skolehaven i Libanon kan være afsæt for samtaler om forskelle og ligheder ved at gro og dyrke sin jord i både Danmark og Libanon. Måske vil du endda brede det ud og give indsigt, så skolehaven bliver springbrættet til aktivt medborgerskab? Du kan følge skolehaven og Zaher på deres hjemmeside http://www.zaher.dk/ eller på deres Facebookside https://www.facebook.com/zahergrowtolearn/
Skolehaven er eneste læringsrum
Det er fredag eftermiddag. Solen skinner fra en skyfri himmel. På en mark i Bekaa-dalen passer en gruppe børn deres radiser, persille og gulerødder i et stjerneformet bed. Bag bjergene i horisonten ligger Syrien - et land, som efter otte års krig har jaget millioner af mennesker på flugt.
Mange er endt her i dalen, hvor de lever i små improviserede teltlejre. Situationen har lagt massivt pres på de libanesiske skoler, som er overfyldte, hvilket betyder, at mange af de flygtede børn ikke kommer i skole. Men nu åbner skolehaven en ny måde at tænke skole på. De børn, der her fredag eftermiddag går rundt på marken, er nemlig i skole.
Zaher - en del af bevægelsen
Zaher kontaktede Haver til Maver for at hente inspiration til arbejdet med skolehaver. Ideen er ikke at overføre danske skolehave-principper til Libanon, men derimod at udforske og udfolde de muligheder, som skolehaven giver børn og unge i vidt forskellige sammenhænge.
Med arbejdet for fordrevne syriske børn og unges skolegang og indtægtsgrundlag, udfolder Zaher i samarbejde med den lokale libanesiske NGO Buzuruna Juzurna skolehavens kapacitet som afsæt for handlekraft til bæredygtighed.
Den viden og erfaring indlemmes i bevægelsen for børns jordforbindelse via Haver til Maver. De mennesker, der vil en positiv forandring for verden har således et voksende, internationalt fællesskab i ryggen.
Et spirende klasseværelse
Rammerne om klasseværelset i Bekaa-dalen er af tomatplanter, kål og spiselige blomster. Det er der skolens fag vækkes til live. I Danmark er det rodfrugter, bønner og bladbeder som danner rammen om det perspektiv som skolehaven giver de danske skolebørn.
Hver fredag bliver børnene i Bekaa-dalen hentet af en bus og kørt til skolehaven. Når børnene kommer, liver landbruget ekstra op. De lokale ansatte bruger denne ene dag om ugen til at formidle naturen, biologien og deres håndværk til næste generation af landmænd, lærere og ledere. Børnene bliver undervist i planternes liv, vand, insekter, jord, kompost, dyrkningsteknikker og meget andet.
Under teltdugen foregår den teoretiske del af undervisningen, og i haven omsætter børnene til praksis. En praksis som både hviler på principper fra permakultur og på traditionel, mellemøstlig landbrugspraksis.
Tanken bag
Ideen til skolehaven blev til omkring et lille brændefyr, hvor medlemmer af den danske NGO Zaher sad bøjet over et fælles måltid med folk fra Buzuruna Juzurna, der driver landbruget.
Der var glæde og enighed om at øremærke et område af landbrugets arealer til en skolehave, som kunne understøtte børnenes mangelfulde skolegang og udvikle deres kendskab til naturen og dens planter.
Det sidste ligger især de lokale på sinde, fordi den langvarige krig og ventetiden truer med at lade generationers viden om jord- og landbrugsdyrkning gå tabt.
Viden som er afgørende, da de fleste syrere kommer fra landbrugssamfund i deres hjemland og den primære indtægtsmulighed, som flygtning i Bekaa-dalen, er landbrugsarbejde.
Tilbage i skolehaven i Bekaa-dalen går solen ned, og bussen fyldes af trætte børn med jord på deres røde kinder. Efter dagens arbejde er jorden nu klar til, at en ny sæson kan spire og nye grøntsager kan sås, høstes og spises. Børnene har lært om livets kredsløb - præcis lige- som børnene i Danmark gør.
Læs mere om Haver til Maver på https://havertilmaver.dk/