Maria Grove Christensen
Blog
Hvilken forskel gør en masse matematikvejledere?
Der er endelig kommet gang i uddannelse af mange nye matematikvejledere, men hvad skal vi egentlig bruge dem til og hvordan kan de bidrage til at øge kvaliteten i den danske matematikundervisning?
Min blog har stået helt stille den sidste måneds tid, men det er som om, at en overenskomstforhandling som den vi oplever (igen) i år, kan få ethvert fagligt engagement og drive til at smuldre. Alle spændende emner og faglige debatoplæg føles pludselig lidt ligegyldige, når vores øverste arbejdsgiver ikke virker optaget af, hvilke vilkår og rammer der skal til for at skabe kvalitet i de danske folkeskoler.
Mange nye matematikvejledere
Et af de spændende tiltag man ellers i Nordjylland har gennemført de seneste år for at øge kvaliteten af matematikundervisningen ude på skolerne, er uddannelse af en masse matematikvejledere. I et projekt støttet af A.P. Møller Fonden er der uddannet omkring 86 nye matematikvejledere fordelt på otte kommuner. Men hvilken forskel kan disse mange matematikvejledere så gøre ude på skolerne?
Hvis vi lige ser bort fra de nedslående tanker om manglende samarbejdstid, manglende tid til refleksion og vidensdeling m.m., hvad er det så i den ideelle skoleverden, vi godt kunne tænke os at bruge matematikvejlederne til?
Ønsket om at gøre en forskel
For mig personligt handler det at være matematikvejleder om, at gøre en forskel der rækker ud over egen undervisning. Som sparringspartner for både ledelse og kolleger ønsker jeg, at bidrage til udviklingen af matematikfaget på hele skolen ved at gøre vigtig viden tilgængelig og stimulere refleksion og den matematikfaglige debat.
Nogle af de opgaver jeg som vejleder forsøger at opnå dette gennem, er
- Sparring med ledelsen i forhold til fagets udvikling og hvilke krav det stiller til rammerne for faget, fagteamsamarbejdet og materialerne på skolen
- Igangsætter og/eller sparringspartner i forhold til relevante udviklingsprojekter på skolen
- Sparring med kolleger i forhold til udfordringer i undervisningen eller med enkelte elevers udvikling i faget
- Sparring med kolleger i forhold til tolkning af testresultater og hvordan der kan arbejdes videre ud fra de opmærksomheder, som opstår heraf.
- Initiativtager til matematikfagudvalgets løbende dialog og faglige debat.
Som ressourceperson har jeg også nogle timer til små individuelle forløb med udfordret elever - her kunne jeg godt tænke mig at blive endnu bedre til det fælles arbejde med elevens matematiklære efterfølgende, i forhold til at støtte den bedst mulige udvikling for eleven fremadrettet.
Herudover kunne jeg som vejleder godt tænke mig at få mulighed for at komme endnu tættere på mine kollegers undervisningspraksis - måske gennem fælles forberedelse af nogle små forløb, lesson study, “mesterlære”, observation eller andet, der kunne give anledning til spændende og udviklende faglig sparring og refleksion.
Hvad tænker du?
Hvad kunne du som matematiklærer godt tænke dig fra en matematikvejleder? Hvad kunne du forestille dig ville kunne bidrage til kvaliteten af din undervisning?
Og hvad med I andre vejledere derude? Hvordan prøver I at gøre en forskel på jeres skoler? Hvad kunne i drømme om at få mulighed for fremadrettet?
Del også gerne gode erfaringer!
Kan vi ikke prøve at lade dette indlæg blive til en fælles brainstorm/debat om, hvad vi tror kan gøre en forskel for udviklingen af vores fag ude på landets skoler? Lad os i fællesskab hjælpe hinanden med at holde fast i vores faglige engagement og stolthed i denne tid og sætte vores viden i spil.