Maria Grove Christensen
Blog
Opgaven matematiklærerne ikke kan finde løsningen på!
Lad år 2018 blive året, hvor vi i fællesskab finder løsningen på, hvad det er, der skal erstatte de gamle trygge standardalgoritmer - og hvor vi gør hinanden gode til at gøre eleverne gode uden at gå på kompromis med deres forståelse!
“Den enkelte elev skal have mulighed for at udvikle egne metoder til antalsbestemmelse ved addition og subtraktion” - denne revolutionerende sætning blev skrevet ind i “Matematik - faghæfte 12” tilbage i 1995. Alle matematiklærere kender denne sætning og alligevel har vi endnu ikke helt fundet løsningen på, hvad det er, der skal erstatte de gamle trygge standardalgoritmer.
Skal vi gøre som vi plejer eller famle i blinde?
Selvom det står helt tydeligt skrevet i læseplanen for matematik i de nye forenklede fælles mål, at “ Der sigtes ikke mod opøvelsen af standardiserede algoritmer”, så er det min oplevelse, at denne ændring stadig deler vandene hos matematiklærerne. På den ene side står dem, der mener, at denne ændring efterlader eleverne uden tilstrækkelige regnekundskaber senere i skoleforløbet og derfor træner de stadig eleverne i f.eks. lodret opstilling. På den anden side står de lærere, der prøver at efterleve denne ændring i faget og lader eleverne finde deres egen vej, men uden helt at vide, hvordan man støtter eleverne i denne process.
Er det fordi lærerne er trodsige og ikke ønsker at udvikle og forny deres undervisning? Nej! Der findes så mange fantastisk dygtige lærere, der alle ønsker det bedste for deres elever, men hvis ikke vi ved, hvad vi skal erstatte det gamle med, så står man jo med valget om at gøre som man plejer eller at famle i blinde. Ingen af delene er tilfredsstillende for nogen.
Bedste bud på en løsning
Det bedste svar på en løsning af vores ændrede opgave, som jeg har set, er Bent Lindhardts blog-indlæg “Notatregning er moderne regning” fra d. 25/1-2015: https://www.folkeskolen.dk/556350/notatregning-er-moderne-regning
Hvis ikke du har læst det - så gør det. Desværre er indlægget lige så aktuelt i dag som for tre år siden. Tanken om at fokusere primært på elevernes forståelse af regning og tal, gøre dem stærke til hovedregning og lade notatregning støtte deres overblik under større udregninger, er stadig enten ukendt eller angstprovokerende for mange. Lad år 2018 blive året, hvor vi i fællesskab finder løsningen og gør hinanden gode til at gøre eleverne gode uden at gå på kompromis med deres forståelse!
Fra teori til praksis
Der findes så meget velbeskrevet viden og teori om god matematikundervisning, men som desværre endnu ikke er blevet omsat færdigt ned i praksis ude på skolerne. Det er noget af det, jeg er meget optaget af. Følg med her på min nye blog og lad os sammen gøre en forskel for matematikfagets udvikling ude på landets skoler!