Maria Grove Christensen

Blog

Skal bevægelse i skolen handle om minutter eller læring?

Efter det kom frem, at reformen hverken har ført til fremgang i elevernes faglige præstationer eller trivselsmålinger, så er diskussionen om bevægelse, som ét af reformens delelementer, atter kommet i fokus. Der har været præsenteret statistik over hvor mange (eller få?) procent af regionernes skoler, som antages at leve op til de 45 min bevægelse om dagen, som folkeskolereformen kræver, og ministeren har i seneste høring varslet om mulige sanktioner til de kommuner, som ikke lever op til de 45 minutter. Men er det egentlig antallet af minutter, som er vigtigt?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Giver bevægelse altid mening i forhold til det faglige indhold?

Du kan proppe timevis af ligegyldig bevægelse ind i skolen, uden at det rykker på elevernes faglige udbytte. Bevægelse i skolen bruges og diskuteres ofte alt for ukritisk i forhold til, hvad man gerne vil opnå med det. I stedet for at fokusere på antallet af minutter, så vil jeg ønske, at fokus blev rettet mod, hvordan bevægelse giver mening i forhold til læring. Selvfølgelig kan bevægelse give ilt til hjernen og motivere de elever, som har svært ved at sidde stille, men alt for ofte er aktiviteterne helt meningsløse i forhold til undervisningens indhold. Man bliver altså ikke bedre til matematik af, at traditionelle opgaver pakkes ind i et stjerneløb eller en stafet. Alt efter aktivitet og fagligt indhold kan der i nogle tilfælde faktisk være risiko for, at konkurrenceelementer og tempo direkte modarbejder strategisk tænkning, refleksion og faglig forståelse. Vi er nødt til at være mere kritiske med, hvad vi gerne vil opnå, og spørge os selv, om aktiviteten hjælper os med at opnå dette formål. 

At lære gennem kroppen

Maria Grove Christensen

Jeg er folkeskolelærer og passioneret matematikvejleder med et hjerte, der brænder for at give eleverne spændende undervisning af høj kvalitet. Herudover er jeg læremiddelforfatter og selvstændig konsulent, med et ønske om at gøre en forskel, der rækker langt ud over min egen undervisning. Jeg ønsker at bidrage til fagets udvikling i skolen gennem vidensdeling, debat, fagliglig refleksion og udvikling af nye materialer. Jeg er særligt optaget af, at få omsat teori og viden til praksis - primært indenfor matematik. Herudover er jeg en person med meninger og holdninger til den verden jeg færdes i og min blog vil derfor altid være et udtryk for mine personlige erfaringer, oplevelser og holdninger til det at være menneske og lærer i den danske skoleverden. Se mere på www.grovechristensen.dk

Et af de områder, hvor bevægelse virkelig giver mening i forhold til læring, det er når undervisningen giver eleverne mulighed for kropslige erfaringer. Hvis eleverne har prøvet at gå en kilometer - eller en centimeter! Mærket på egen krop, hvor meget plads man har inde i en kubikmeter eller hvor mange man kunne stå på en kvadratmeter. Formet geometriske figurer i modellervoks og mærket fornemmelsen af, hvordan en cylinder kun skal rulles på den ene led og en kugle hele vejen rundt. Lad os udnytte at kroppen kan huske bevægelser, højder, former og rytmer, som er nyttige for matematiklæring. Ligesom du selv sikkert har prøvet, at du ikke kunne huske din pinkode til dankortet, men hvis du kiggede væk og bare lod fingrene trykke, så kunne din krop godt huske den. Når eleverne får kropslige erfaringer, som er nyttige for deres læring, så giver det dem nogle mentale billeder, som læreren efterfølgende kan referere til og gøre til faglige erkendelser. Således kan bevægelse altså være med til at øge antallet af elevernes indre repræsentationer af matematiske begreber. Det giver dem et stillads mere (som lagres et andet sted end det sproglige) at bygge deres faglige erkendelse på. Det er da fedt! 

Så lad os sætte varieret og spændende undervisning af høj kvalitet i fokus frem for at tælle minutter eller skridt. 

Kommenter rigtig gerne dette indlæg med dine egne gode eksempler på aktiviteter, hvor bevægelse bruges helt bevidst til at øge elevernes læring.