Maria Grove Christensen

Blog

Det oversete emne i indskolingen vinder forskerpris

Det er vigtigere hvordan man regner end hvor godt man regner! Det var en af hovedkonklusionerne fra Pernille Sundes Ph.d.-afhandling, som i fredags blev udråbt til vinder af årets Ph.d. Cup. Alligevel er arbejdet med de første regnestrategier til små tal et nærmest overset emne i indskolingens matematikundervisning mange steder!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formålet med den årlige Ph.d. Cup er ifølge deres hjemmeside at sprede dansk forskning ud til en bred offentlighed ved at sætte fokus på de bedst formidlede ph.d.-afhandlinger fra landets universiteter. Forskningen omkring regnestrategier er i den grad noget, som vi har behov for at få frem i lyset og ikke mindst omsat til praksis ude på skolerne. International forskning har tidligere koblet vedvarende brug af tællestrategier sammen med matematikvanskeligheder. Pernille Sunde har i sin Ph.d. dokumenteret, at der er sammenhæng mellem hvilke strategier eleverne bruger i 1. klasse til et-cifret plusstykker, og hvordan de klarer sig i mere kompleks matematik i 4. klasse, f.eks. tekstopgaver og brøkopgaver.

Trods både læreruddannelse og flere års undervisningserfaring med brug af mange forskellige bogsystemer, så var emnet omkring regnestrategier til addition af et-cifret tal ikke noget, som jeg havde hørt det mindste om, før jeg begyndte at arbejde med Pernille Sunde og Pernille Pinds test- og indsatsmateriale med netop dette fokus. Konfronteret med min egen mangelfulde viden, blev arbejdet med at få udbredt og omsat viden om regnestrategier en sag, jeg siden da har dedikeret mig helt særligt til - ikke mindst fordi, at jo mere jeg arbejder med emnet, jo tydeligere bliver det, hvilken fænomenal forskel det gør for både elevernes matematiske færdigheder og hele deres oplevelse af faget i skolen!

Jeg har lagt en hel serie af videoer med forældreinformation om de første regnestrategier på youtube, så hvis du er forælder til et barn i indskolingen eller lærer, som gerne selv vil sætte fokus på regnestrategier i din undervisning og samtidig viderebringe denne viden let og overskueligt til dine elevers forældre, så håber jeg, at de kan være til hjælp.

Maria Grove Christensen

Jeg er folkeskolelærer og passioneret matematikvejleder med et hjerte, der brænder for at give eleverne spændende undervisning af høj kvalitet. Herudover er jeg læremiddelforfatter og selvstændig konsulent, med et ønske om at gøre en forskel, der rækker langt ud over min egen undervisning. Jeg ønsker at bidrage til fagets udvikling i skolen gennem vidensdeling, debat, fagliglig refleksion og udvikling af nye materialer. Jeg er særligt optaget af, at få omsat teori og viden til praksis - primært indenfor matematik. Herudover er jeg en person med meninger og holdninger til den verden jeg færdes i og min blog vil derfor altid være et udtryk for mine personlige erfaringer, oplevelser og holdninger til det at være menneske og lærer i den danske skoleverden. Se mere på www.grovechristensen.dk

Lad os hjælpe hinanden med at få dette oversete emne på skemaet i hele landets matematikundervisning, så denne prisvindende forskning kan komme ud og gøre en forskel i praksis!

Videoplayliste om regnestrategier

Læs også: Tre års forskning i børns regnestrategier kogt ind til tre minutter vandt ph.d.-cup