Maria Grove Christensen
Blog
Det oversete emne i indskolingen vinder forskerpris
Det er vigtigere hvordan man regner end hvor godt man regner! Det var en af hovedkonklusionerne fra Pernille Sundes Ph.d.-afhandling, som i fredags blev udråbt til vinder af årets Ph.d. Cup. Alligevel er arbejdet med de første regnestrategier til små tal et nærmest overset emne i indskolingens matematikundervisning mange steder!
Formålet med den årlige Ph.d. Cup er ifølge deres hjemmeside at sprede dansk forskning ud til en bred offentlighed ved at sætte fokus på de bedst formidlede ph.d.-afhandlinger fra landets universiteter. Forskningen omkring regnestrategier er i den grad noget, som vi har behov for at få frem i lyset og ikke mindst omsat til praksis ude på skolerne. International forskning har tidligere koblet vedvarende brug af tællestrategier sammen med matematikvanskeligheder. Pernille Sunde har i sin Ph.d. dokumenteret, at der er sammenhæng mellem hvilke strategier eleverne bruger i 1. klasse til et-cifret plusstykker, og hvordan de klarer sig i mere kompleks matematik i 4. klasse, f.eks. tekstopgaver og brøkopgaver.
Trods både læreruddannelse og flere års undervisningserfaring med brug af mange forskellige bogsystemer, så var emnet omkring regnestrategier til addition af et-cifret tal ikke noget, som jeg havde hørt det mindste om, før jeg begyndte at arbejde med Pernille Sunde og Pernille Pinds test- og indsatsmateriale med netop dette fokus. Konfronteret med min egen mangelfulde viden, blev arbejdet med at få udbredt og omsat viden om regnestrategier en sag, jeg siden da har dedikeret mig helt særligt til - ikke mindst fordi, at jo mere jeg arbejder med emnet, jo tydeligere bliver det, hvilken fænomenal forskel det gør for både elevernes matematiske færdigheder og hele deres oplevelse af faget i skolen!
Jeg har lagt en hel serie af videoer med forældreinformation om de første regnestrategier på youtube, så hvis du er forælder til et barn i indskolingen eller lærer, som gerne selv vil sætte fokus på regnestrategier i din undervisning og samtidig viderebringe denne viden let og overskueligt til dine elevers forældre, så håber jeg, at de kan være til hjælp.
Lad os hjælpe hinanden med at få dette oversete emne på skemaet i hele landets matematikundervisning, så denne prisvindende forskning kan komme ud og gøre en forskel i praksis!
Videoplayliste om regnestrategier
Læs også: Tre års forskning i børns regnestrategier kogt ind til tre minutter vandt ph.d.-cup