Maria Grove Christensen
Blog
Sæt tempoet ned og giv tid til fordybelse i fagteamene
Christiansborg laver reformer og kommunerne køber den ene opkvalificerende konceptløsning efter den anden og samtidig krymper lærernes tid til fordybelse og fagsamarbejde - men vi har brug for et stærkt fagsamarbejde til at højne kvaliteten i undervisningen.
Midt i ugen var jeg til møde i det kommunale vejledernetværket. Fremmødet var lavt - mange havde simpelthen ikke tid til at komme. Jeg faldt i snak med en engageret matematiklærer, der til min overraskelse kunne fortælle, at på hendes skole havde de ingen organiseret fagsamarbejde. De kæmpede for på eget initiativ, at få et fagteam stablet på benene trods en travl og forjaget hverdag, så de i fællesskab kunne opdatere og opkvalificere hinanden gennem samarbejde og videndeling.
I dag havde jeg som kontrast hertil den fornøjelse at være ude at holde oplæg for et matematik-fagteam, der som en del af deres fælles fokus, ønskede et indspark om arbejdet med regnestrategi i indskolingen - et emne jeg har fordybet mig i og udgivet materiale omkring. Ugens meget forskellige oplevelser omkring matematik-fagteam, har sat tankerne i gang omkring fagteamets betydning for fagets og lærernes udvikling ude på skolerne.
Med en ambition om at skabe den bedst mulige folkeskole og gøre alle elever så dygtige de kan, så går det hele så stærkt, at vigtig viden ikke bliver færdigbearbejdet og implementeret i praksis. Christiansborg laver reformer og kommunerne køber den ene opkvalificerende konceptløsning efter den anden og samtidig krymper lærernes tid til fordybelse og fagsamarbejde.
Men batter de mange projekter og reformer nok, i forhold til hvad de koster i kroner og ikke mindst i tid? Hvis du spørger mig, er det slet ikke nødvendigt at reformere hele skolen og måden vi organiserer undervisningen på - sæt tempoet ned og giv tid til fordybelse i fagteamene.
Matematikfaget er i sig selv reformeret gennem de sidste årtier og vi kan slet slet ikke nå at bearbejde al den nye viden og teori og da slet ikke at få det omsat til praksis ude i klasselokalerne, når der kommer så meget andet oveni. Fagteamet er stedet hvor matematiklærernes professionelle identitet og kompetencer styrkes, stedet hvor vigtig viden implementeres, bearbejdes og omsættes samt stedet, hvor den røde tråd i faget sikres på tværs af de forskellige afdelinger, så vi alle trækker i samme retning. Hvis lærerne skal kvalificere deres undervisning og eleverne skal blive så dygtige de kan, så bør vi prioritere skolernes fagteam meget højere og give dem tid og ro til at arbejde!
Det er paradoksalt at fuld tilstedeværelse skulle sikre videndeling og samarbejde mellem lærerne og nu løber alle så stærkt, at de ikke har tid til at snakke sammen.