Maria Grove Christensen
Blog
Lad din hjerne vokse
Når vi møder noget i undervisningen, som er svært og udfordrer os, så vokser vores hjerne og der skabes nye forbindelser. Men hvordan får vi eleverne til at tage imod denne udviklingsmulighed med begejstring frem for frygt for at fejle?
Alle kan lære matematik
Dette indlæg fortsætter inspirationen fra Jo Boaler fra sidste indlæg. Noget af det Jo Boaler nemlig slår fast igen og igen er, at alle kan lære matematik. Med referencer til tidens hjerneforskning forklarer hun, hvordan der ingen udvikling sker i hjernen, så længe den beskæftiger sig med noget, man allerede kan i forvejen. I stedet er det netop, når man udfordres og fejler, at hjernen vokser.
Vil du tillade din hjerne at vokse?
I sidste uge var jeg gæstelærer i et par udskolingsklasser på min skole. Vi vendte matematikken på hovedet og i stedet for at interessere os for resultatet af en opgave, så forsøgte vi, at åbne op for dialog og refleksion over elevernes valg af strategier i opgaveløsningen. Mens eleverne var i gang med at overveje egen vej frem til et resultat, så ser jeg en dreng, som uden overhovedet at forsøge sig med opgaven, er ved at folde sit svarark til en papirsflyver. Jeg spørger ham, om det er fordi han synes opgaven er for svær eller for kedelig? I et forsøg på at være kæk svarer han, at det er hans strategi - at sende en papirsflyver ud i klassen, så en kammerat kan sende den tilbage med et svar på opgaven. Inspireret af Jo Boaler forklarer jeg ham kort, hvordan vores hjerne vokser, når vi kæmper med at finde vej i en svær opgave og så spørger jeg ham, om han vil tillade sin hjerne at vokse eller blot bruge tiden på at lave papirflyvere? Med ét dropper han sin facade og svare opgivende, at han slet ikke ved hvordan man gør. Jeg sætter mig ned og guider ham i gang via nogle spørgsmål og inden længe er han godt i gang med at prøve sig frem. Da vi kort efter tager en fælles snak på klassen om deres udfordringer og forskellige forslag, så melder han sig hurtigt til at komme op til tavlen og fortælle om hans løsningsforslag.
Vi kan gøre en forskel
Jeg tænker, at det må være vores fornemmeste opgave som matematiklærere, at få eleverne til tro på, at alle kan lære matematik og at udvikling netop sker, når vi udfordres og fejler. Jeg ved godt at usikkerhed, testfiksering og præstationsræs er en kæmpe udfordring i denne kamp, men vi er stadig herre over vores eget klasserum. Jeg tror på, at vi kan gøre en stor forskel gennem måden, som vi arbejder med matematik i timerne, hvad vi sætter fokus på og hvilket sprog vi bruger i og om vores undervisning.
Lad os gøre dette til en vigtig del af matematik-revolutionen. At skabe en stemning i klasseværelset, hvor eleverne tillader deres hjerne at vokse, hvor vi øver os sammen, begejstres over fejl og tror på, at alle kan lære matematik!
https://www.youtube.com/watch?v=exmCR28kmZk