Blog

Hvad er tidlig literacy? Få svar på sitet literacy.dk

Hvad er tidlig literacy? Den nye udgivelse på sitet literacy.dk giver et indblik. Her kan du hente en artikel af den amerikanske forsker Catherine Snow, der samler og diskuterer forskellige forståelser af tidlig literacy. Du kan også se en speeddrawing om literacy og endelig kan du hente kommentarer til artiklen - både på skrift og film. Alt er naturligvis gratis.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er tidlig literacy egentlig? Den amerikanske forsker Catherine Snow samler og diskuterer forskellige forståelser i sin artikel "Hvad er literacy i den tidlige barndom".

Nationalt Videncenter for Læsning

Nationalt Videncenter for Læsning samler, skaber og spreder viden om læsning, skrivning og sprog. Det sker gennem formidling samt forsknings- og udviklingsprojekter. Nationalt Videncenter for Læsning drives i samarbejde med landets 6 professionshøjskoler. Se www.videnomlaesning.dk

Sammen med Forlaget Samfundslitteratur har centeret oversat artiklen og udgiver den nu, sammen med forståelsesspørgsmål, en speeddrawing om literacy og kommentarer på både skrift og film, på det gratis site literacy.dk

Literacy – på dansk

Anders Skriver Jensen, ph.d. og lektor på Københavns Professionshøjskole og skribent på en af de to kommentarer til Catherine Snows artikel, glæder sig over, at artiklen ”Hvad er literacy i den tidlige barndom” nu er tilgængelig på dansk.

- Det er en god og brugbar artikel, som samler og formidler forskellige perspektiver på tidlig literacy, fortæller han.

- Catherine Snow er en etableret fagperson og forsker på early literacy-området, og med teksten oversat til dansk har lærere, pædagoger og studerende en mulighed for at læse direkte fra kilden, uden at skulle bøvle unødigt med det engelske.

To grundlæggende perspektiver på tidlig literacy

Med den oversatte artikel bliver forskellige perspektiver på literacy - som Catherine Snow trækker frem og samler i to overordnede blikke - mere direkte tilgængeligt på professionsuddannelser og i kompetenceudviklingsregi. Anders Skriver Jensen uddyber:

- Selvom vi i Danmark i de senere år har bevæget os i en konsensussøgende retning på literacy-området, så er det vigtigt for fagpersoner at kende til forskellene i forskellige traditioner og syn på literacy, så man har et grundlag for at forstå og diskutere literacy-faglige nuancer i læsebogssystemer, sprogstimuleringskoncepter og politiske tiltag.

Det formidlende materiale på literacy.dk

For Anders Skriver Jensen er det vigtigt, at literacy.dk rammesætter Catherine Snows artikel med forståelsesspørgsmål, en forklarende speeddrawing og kommentarer på såvel film som skrift:

- På den måde ligger det mere for at bruge artiklen i undervisning og formidling, personligt glæder jeg mig til at bruge den i min undervisning på pædagoguddannelsen.

- Samtidig er jeg sikker på, at det gør, at dens indhold når ud til flere. Speeddrawingen giver for eksempel et visuelt overblik over forståelser af og positioner i literacyforskningen – og i det hele taget over hovedpointerne i artiklen – og den er velegnet til at understøtte læsning af-, refleksion over- og diskussion af artiklens budskaber.