Blog

Ny podcast om tidlige læsere

I Nationalt Videncenter for Læsnings nye podcast fortæller forskeren Peter Heller Lützen om, hvad der kendetegner børn, der læser tidligt, hvilken betydning det har for dem og giver nogle bud på, hvordan skolen kan møde tidlige læsere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg læste i børnehaven, sådan mest små bøger og kun med lette bogstaver". Sådan beskriver en dreng sin første oplevelse med læsning.

Nationalt Videncenter for Læsning

Nationalt Videncenter for Læsning samler, skaber og spreder viden om læsning, skrivning og sprog. Det sker gennem formidling samt forsknings- og udviklingsprojekter. Nationalt Videncenter for Læsning drives i samarbejde med landets 6 professionshøjskoler. Se www.videnomlaesning.dk

Nogle børn kan læse inden de starter i skole. De har ikke modtaget undervisning, det er noget, der er "kommet af sig selv". I den nye podcast fra Nationalt Videncenter for Læsning fortæller Peter Heller Lützen, forsker i centeret, om, hvad der kendetegner børn, der læser tidligt, hvilken betydning det har for dem og hvordan skolen kan møde dem.

Podcasten rummer små lydklip, hvor de børn han har interviewet i forbindelse med sin forskning, giver deres perspektiver til kende.

Hør podcasten på linket nedenfor:

https://videnomlaesning.podbean.com/mf/play/pqkbda/Tidlige_L_sere_podcast_FINAL.mp3