Blog

Meget mere mundtlighed

Hvordan udvikler vi mundtlighedsdidaktik i danskfaget? I anledning af den internationale literacydag udgiver NVL en webdok med inspiration til arbejde med lyttestrategier, litteratursamtaler, elevers samtaler, mundtlige produkter og meget andet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gruppearbejde, forklaringer, instruktioner, litteratursamtaler, modellering og stilladsering af skrive- og læsestrategier… undervisning i dansk foregår i høj grad med mundtligt sprog. Mundtligheden lægger grund for læsning og skrivning, faglig og sproglig udvikling. Derfor er vi i Nationalt Videnceter for Læsning meget glade for at kunne præsentere et omfattende arbejde med udvikling af netop mundtlighedsdidaktik i anledning af den internationale literacydag 2020.

Nationalt Videncenter for Læsning

Nationalt Videncenter for Læsning samler, skaber og spreder viden om læsning, skrivning og sprog. Det sker gennem formidling samt forsknings- og udviklingsprojekter. Nationalt Videncenter for Læsning drives i samarbejde med landets 6 professionshøjskoler. Se www.videnomlaesning.dk

Centeret fejrer den internationale literacydag 2020 med en reportage fra Universitetsskolen UC SYD, hvor lærere, forskere og studerende udvikler mundtlighedsdidaktik i danskfaget. UC SYD har leveret et omfattende inspirationsmateriale til en webdok, hvor du finder didaktiske greb, modeller og interviews - alt sammen flettet ind i en introduktion til de brede samarbejder i Universitetsskolen.

Læs webdok’en Meget mere mundtlighed her.

I udgivelsen møder vi deltagere fra alle dele af undersøgelsesfællesskaberne i Universitetsskolen. Universitetsskolen UC SYD er et nyt format i uddannelsen af lærere, inspireret af bl.a. Norges universitetsskoler og tidligere tiders øvelsesskoler, forsøgsskoler og laboratorieskoler. Udgivelsen giver altså både indblik i nye samarbejdsformer og i udvikling af ny viden om literacy på et område, der traditionelt har været forsømt i danskfaget.

I Universitetsskolen UC SYD har tre skoler, forskere og læreruddannere siden 2017 således samarbejdet om at udvikle undervisning i danskfaget med fokus på mundtlighed, og det er der kommet en række konkrete didaktiske greb ud af, der kan styrke elevers samtænkning, kritisk refleksive gruppesamtaler, litteratursamtaler, lyttestrategier og mundtlige produktioner. Gå ombord i webdok’en med din PC, tablet eller smartphone. Webdoks er læsevenlige – også på farten eller i sofahjørnet.

Fremover vil Nationalt Videncenter for Læsning fejre den internationale literacydag ved at overlade mikrofonen til en af landets professionshøjskoler i en større udgivelse. UC SYD lægger for og inviterer os med ind i Universitetsskolens praksisudviklende maskinrum.