Blog

Tidsskrift med tema om unges literacy

Så er det nye nummer af Nationalt Videncenter for Læsnings tidsskrift udkommet. Temaet er denne gang: Unges tekstverdener og alle artikler kan downloades ganske gratis fra centerets hjemmeside.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så er det nye nummer af centerets tidsskrift Viden om Literacy udkommet. Temaet er denne gang: Unges tekstverdener

Nationalt Videncenter for Læsning

Nationalt Videncenter for Læsning samler, skaber og spreder viden om læsning, skrivning og sprog. Det sker gennem formidling samt forsknings- og udviklingsprojekter. Nationalt Videncenter for Læsning drives i samarbejde med landets 6 professionshøjskoler. Se www.videnomlaesning.dk

Med temanummeret præsenterer centeret noget af den nyeste forskning og udvikling inden for literacyudvikling i udskoling, på ungdomsuddannelser og i overgange mellem disse.

Læs tidsskriftet her

Fra PISA til fordybelseslæsning

Læseren tilbydes bl.a. indblik i unges læseudvikling efter PISA, unges udvikling af skriveridentitet, læreres modellering og notatteknik i undervisningen. Desuden diskuteres inddragelse af multikulturel ungdomslitteratur, rammer for peer-feedback, og om unge overhovedet kan fordybe sig i læsning, når de konstant er online.

Tidsskriftet illustreres af en portrætserie, hvor ti 1.g-elever lukker os ind i deres tekstverdener ved at fortælle om, hvornår de lykkes bedst med at skrive og læse i gymnasiet og i fritiden.

Alle døre står åbne for unges literacy langt ind i voksenlivet, men skole og uddannelse spiller en afgørende rolle. De unge er på vej, nogle på trods og alle på tværs af tekstverdener og uddannelsesinstitutioner.