Blog

Kommentar til PIRLS 2016

Leder af Nationalt Videncenter for Læsning, Lene Storgaard Brok, kommenterer PIRLS 2016 således :

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så kom PIRLS 2016 med en hovedkonklusion om at 3. og 4. klasses elever klarer sig dårligere i læseforståelse end de gjorde i 2011, og at Danmark ligger på niveau med de resultater vi havde i 2006.

Nationalt Videncenter for Læsning

Nationalt Videncenter for Læsning samler, skaber og spreder viden om læsning, skrivning og sprog. Det sker gennem formidling samt forsknings- og udviklingsprojekter. Nationalt Videncenter for Læsning drives i samarbejde med landets 6 professionshøjskoler. Se www.videnomlaesning.dk

Årsagerne tilskrives mange forskellige forhold, og debatten er allerede godt i gang på folkeskolen.dk. Jeg mener at vi skal hæfte os ved:

·        At de danske elevers læseglæde er lav i forhold til det internationale gennemsnit

·        At atmosfæren på skolen har betydning for elevernes læsescore

·        At elever fra skoler med fokus på faglig succes scorer højere, end på skoler hvor man ikke har dette fokus.

Måden vi driver skole på betyder altså meget for elevernes velbefindende og lyst til at læse. Dette resultat er ikke overraskende, men kalder på en diskussion af, hvordan vi bedst styrker den faglige undervisning og udvikler en læsedidaktik, der giver eleverne læseglæden tilbage. Det har betydning for elevernes læseresultater om de trives i undervisningen, og det er et område vi skal se nærmere på;

Hvordan udvikler vi god læsedidaktik, som styrker elevernes læsekompetencer og samtidig får eleverne til at trives i skolen?