Idrætsfaget – set fra et uddannelsesperspektiv

Idrætsfaget – set fra et uddannelsesperspektiv

Blog

Den vigtige start

Hvordan får man startet idrætstimen ud på en god måde?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mange forskellige former for start-aktivteter og icebreakers, som kan bruges til at få en god start på idrætstimen. Ofte kan det være noget, der er kendt for eleverne, og måske behøver man ikke altid have nye lege med, da elever godt kan lide det kendte og trygge.

Hvad er målet med en god start-aktivitet?

Målet med start-aktiviteten er at samle et fælles fokus, at lade eleverne komme til stede i rummet og sammen med resten af klassen. Det at starte op på en gode måde, influerer på elevernes fysiske, psykiske og sociale tilstand og kan have stor betydning for hvordan elevernes oplevelse og tilgang til undervisningen bliver. 

Idrætsfaget – set fra et uddannelsesperspektiv

I mit arbejde som underviser arbejder jeg med kommende professionsudøvere inden for idræt og områder, hvor det æstetiske, kropslige, kreative og innovative er i fokus. Af andre opgaver er jeg tilknyttet ”studentervæksthuset”, hvor der arbejdes med de studerendes innovative tilgang til studiet, hvilket også omhandler den personlige udvikling med et professionelt sigte. Jeg har læst en master i læreprocesser og er derudover uddannet inden for idræt og fysioterapi. Tidligere har jeg arbejdet i efterskole- og højskoleverdenen.

Cirklens betydning

En god startaktivitet kan f.eks. være at starte i rundkreds, hvor alle kan se hinanden og ingen kan ”gemme” sig, og hvor ingen skal stå foran andre. I rundkredsen er alle lige og fokus er rettet mod et fælles centrum, og på denne måde afgrænses rummet naturligt. 

2 bud på gode start-aktiviteter

Her giver jeg bud på 2 af mine favoritlege i cirkel. Den første kan jeg huske jeg har lært på Gerlev Idrætshøjskole, som har et legeværksted og den anden har jeg fået af en dramalærer fra Århus. Legene kan bruges på alle trin og aldersgrupper (også voksne)

KISPUS

Den gamle idrætsleg ”kispus” foregår stående i en cirkel, kan varieres på mange måder. Den handler om at bytte plads, f.eks. med den person der står overfor i cirklen, og man bytter plads via øjenkontakt/kropssprog (altså ikke verbal kommunikation). Der står en person i midten, som må stjæle en plads, når der bliver en plads fri i cirklen (du som lærer kan starte i midten). Det skaber en masse dejlig kaos, som også kan være sjovt, især fordi nogle elever bare løber med det samme, mens andre lige venter og skal se det an. Man finder hurtigt ud af, at det ikke er så farligt at ”tabe”, at man hurtigt skifter plads, også fra midten. En variation kan være at lade eleverne være sammen to personer, med håndfat. 

HUS/MENNESKE/ORKAN

I denne leg hersker også en fantastisk dynamik af ro og kaos. Eleverne står 3 og 3 i cirklen. De to yderste former et hus med kroppen og håndfat, som den 3. person står inde i. Vedkommende i midten er ”mennesket” og de to yderste er ”hus”. Du som lærer kan starte med at give kommandoen ”menneske”, og alle de elever der står i huset, løber ud og finder et nyt hus at stå i. På kommandoen ”hus”, løber de elever, der er huse ud og finder et nyt menneske og en ny makker at danne hus med. Den sidste kommando er ”orkan”, hvor alle skal løbe ud og finde en ny konstellation, og her kan man skifte fra menneske til hus og vice versa. Alt efter hvordan det går op, kan du sørge for, at der altid er én i underskud, så der kommer en ny person i midten og giver kommandoer. Legen er som sagt en dejlig vekslen mellem ro og kaos, og eleverne kan lide det let-forståelige og alligevel udfordrende i at finde sammen med nogle nye kammerater i cirklen.

Hvilke lege har du som favorit?

Powered by Labrador CMS