Idrætsfaget – set fra et uddannelsesperspektiv
Blog
Eksamenstid i idrætsfaget på læreruddannelsen
Hvilke elementer er der i den praktiske del af idrætseksamen og hvordan kan man arbejde med udviklingen af materiale?
I denne tid forberedes der eksamen rundt omkring på de forskellige professionshøjskoler. Det at gå til eksamen handler om at kunne formidle og præsentere sig selv og den opnåede viden og kundskaber ifht kompetencemål og indholdsområder. I idrætsfaget, som er et praktisk-musisk fag, handler det også om iscenesættelse og performance. Iscenesættelse af den enkelte og gruppen som helhed.
Performance
Vi har arbejdet med begrebet ”performance”, som i dette tilfælde kan tænkes bredt, som en tilgang til den praktiske idrætseksamen, hvor mange forskellige delelementer skal præsenteres som en helhed, understøttet af en skriftlig del og en mundtlig del.
Hvilke virkemidler kan bruges?
I arbejdet med at præsentere og formidle viden og kundskaber i en idrætseksamen kan man bruge forskellige visuelle og auditive effekter i form af f.eks. rum, lyd, rekvisitter, tøj og krop. Virkemidlerne skal understøtte de faglige valg i indholdsområderne, bl.a springgymnastik og parkour, dans og rytmisk gymnastik, bevægelsesdrama og boldspil, og kan binde elementerne sammen på en kreativ og æstetisk måde, så modtageren (i eksamenssituationen er det censor og eksaminator) får indtryk og oplevelse ad flere kanaler, sanse- og følelsesmæssigt.
Bevægelsesdrama
Et eksempel på udvikling af materiale til denne eksamensform er at arbejde med det dramatiske i idrætsfaget. Et bevægelsesdrama kan være med til at binde elementerne sammen og illustrere og tydeliggøre et tema. I bevægelsesdramaet kan der arbejdes med direkte og indirekte sprog, eksempelvis i form af symbolik og abstrakte bevægelser, ligeledes kan man arbejde med dagligdags og letgenkendelige bevægelseshandlinger, krops- og bevægelsesudtryk. Musikken er en stærk stemningsskaber og kan understøtte forskellige følelser og fornemmelser hos udøveren og beskueren.
Eksempler på øvelser
Det kræver tid, øvelse og mod at gå ind i denne arbejdsproces med udvikling af materiale. Nedenfor har jeg beskrevet et lille øvelsesforløb, der kan være med til at starte det kreative arbejde med bevægelsesdrama op, og skabe fokus på kropslig kommunikation og tilstedeværelse. Øvelserne er blandt andet inspireret fra dans- og dramaundervisning og gymnastikkens verden.