Kunst og kreativitet i skolen
Blog
Ler mellem hænderne i den virtuelle undervisning
608 børn modellerede buster sammen – hver for sig.
Inspireret af Thorvaldsens museums initiativ med at stille poser med ler og modelleringsguides ud til børn og unge, gik vi i gang med at udarbejde vores eget undervisningsmateriale til en modelleringsworkshop for børn på mellemtrinnet i Helsingør Kommune. 1,5 ton ler blev bestilt og pakket i små portioner i poser sammen med elevvejledninger og derefter sendt ud til godt 600 elever på 5.-6. klassetrin og 29 lærere, som deltog i en modelleringsworkshop fælles, men hver for sig derhjemme. Workshoppen var målrettet de elever, som stadig var hjemsendt. Eleverne skulle modellere en personlig buste med inspiration fra lokale skulpturer, Rudolf Tegners Danserindebrønden og Hans Pauli Olsens Værftsarbejderne.
Efter gode timer med ler mellem hænderne uploadede eleverne fotos af deres buster til et virtuelt galleri på Skoletube og det hele mundede ud i en online-fernisering på Google Meet, hvor både elever, forældre og repræsentanter fra kommunens kulturudvalg deltog. De positive kommentarer fra forældrene stod i kø:- Fint at se kreativiteten og superflotte skulpturer lød nogle af dem.
Elever og lærere har savnet fællesskabet i skolen, og der har i denne tid virkelig været behov for inspiration og nye input. Derfor har det været fantastisk med modelleringsworkshoppen. Den har fået eleverne lidt længere væk fra skærmene, og de har fået ler på fingrene og samtidig haft det rigtig sjovt. Repræsentanten fra kommunens kulturudvalg havde også rosende ord:
- Jeg er imponeret over elevernes flotte buster og håber, at vi kan udstille dem, når verden åbner igen. Jeg ser frem til flere nye projekter, der kan give vores skoleelever lyst til at udforske deres praktisk-musiske evner.
At så mange børn fik mulighed for at arbejde med rumlige billeder og få erfaringer med skulptur i billedfremstillingen som en del af billedkunstundervisningen, er en kæmpe gevinst, især fordi de praktisk musiske fag og værkstedsundervisning har haft trange kår i fjernundervisningen.
Det vidner om styrken ved et tæt samarbejde mellem skole- og kulturforvaltning, billedskolen og lærerne på de enkelte skoler. På den måde er det muligt at løfte i flok og styrke elevernes faglighed og trivsel på tværs af skoleklasserne i kommunen.
De uploadede fotos af elevernes buster blev samlet og der blev udarbejdet en plakat, som en dokumentation af de mange individuelle udtryk og til minde om den mærkelige tid, hvor eleverne var hjemme hver for sig og alligevel fælles om at modellere buster.