Kunst og kreativitet i skolen
Blog
Hvorfor skal vi lære svensk?
Jessyca og Oliver fra Nordvestskolen i Helsingør har besøgt Högastenskolan i Helsingborg sammen med 8 andre danske elevambassadører. De har spist köttbullar og oplevet, hvor anderledes der er i Sverige.
10 elever fra 7. og 8. klasse på Nordvestskolen har været med i skole i to dage i Sverige. De har også overnattet hos en svensk værtsfamilie, lært at sige flødeskum på svensk og grinet sammen med svenskerne, der kløjs i sætninger som ’rød grød med fløde’ og ’fem flade flødeboller på et fladt flødebollefad’.
Alle danske skoleelever skal lære om kultur og sprog i andre nordiske lande. Spørgsmålet er, hvordan man får gjort det meningsfuldt for eleverne at læse eksempelvis svenske tekster. Nordvestskolen har valgt at indgå i et samarbejde med en svensk skole i Helsingborg under overskriften ’Panorama – nabospråk fra elev til elev’. Det var tanken, at det ville motivere eleverne og gøre nabosprog relevant på en måde, som de også selv kan få øje på. Efter det første besøg i Helsingborg har eleverne allerede dannet sig en mening:
”Det har været virkelig sjovt!” siger både Jessyca og Oliver. ”Virkelig. Der er mange forskelle. De har biogasbusser og elbusser i Sverige, så de er på en måde længere fremme. På skolen kan man få lov til at vælge en profil. Enten musik, billedkunst, eller idræt…Og der er vist en ting til, men jeg ville klart vælge musik,” siger Oliver. ”Ja, de har det deres profilfag fire dage om ugen, det er virkelig meget. De svenske elever virker mere engagerede, når de eksempelvis har idræt. Måske fordi mange af dem har valgt det selv,” fortsætter Jessyca.
Jessyca og Oliver synes at svenskerne ligner os meget på mange punkter, men også at de gør tingene meget anderledes. De synes selv, at de har lært en masse om forskellen mellem dansk og svensk kultur. De synes også, at det er cool med lidt skarpere profiler i skolen.
”Vi har ikke længere musik, det stopper i 6.klasse. Svenskerne bliver ved med at have musik hele deres skoletid, så kan man virkelig nå at lære noget,” siger Oliver. Jessyca og Oliver taler lidt om, hvordan det ville være, at have flere fag, som de selv valgte aktivt. ”Jeg tror, de kender hinanden bedre på tværs af klasserne. Alle siger ’hej’ til hinanden på gangene. Måske er det fordi det er en lidt mindre skole, men det skyldes nok også, at de har mange fag sammen på tværs af klasserne,” siger Jessyca.
Oliver er misundelig på deres kantine, sådan en vil han gerne have på sin egen skole. Eleverne stod næsten bogstavelig talt ovenpå hinanden, for at komme ind i ’matsalen’ på Högastensskolan. De kom ind i hold, og satte sig i grupper fra forskellige klassetrin. Der duftede af de klassiske köttbullar og der var masser af salat. ”Ja, og man måtte spise alt det man kunne, så man ikke skal gå og være sulten i løbet af dagen. De har også lange dage ligesom os,” siger Oliver.
Jessyca fortsætter: ”Jamen, de virkede mere friske hele dagen, selvom de har ligeså lange dage. Mere med, som om de virkelig godt kan lide at gå i skole hele tiden. Måske fordi de får mad på den måde. Det går jo slet ikke, hvis man har glemt sin madpakke…”
Både Jessyca og Oliver er allerede på de sociale medier med deres nye svenske venner. Det foregår på en blanding af svensk, dansk og engelsk. De glæder sig til at arbejde videre på tværs af sundet, og siger begge to, at det giver mening nu, at beskæftige sig med andre nordiske lande.