Kunst og kreativitet i skolen
Blog
Åben skole, kultur og kreativitet i den virtuelle undervisning
Det kan være svært at holde motivationen i denne tid, hvor det daglige møde med klassekammerater og lærere foregår gennem skærmen. Og det kan være en udfordring for lærerne at variere undervisningen og skabe anderledes input i fjernundervisningen. I Helsingør kommune har vi valgt at give skolerne en håndsrækning ved at tilbyde supplerende kulturtilbud, hvor kulturinstitutioner og kunstnere bliver en del af den virtuelle undervisning.
Det startede med et par spredte tilbud, bl.a. et online-besøg for 0. og 1. klasser på Øresundsakvariet, men er vokset til, at der nu er et bredt tilbud til alle klassetrin. Vi har fået positiv respons fra mange lærere, og de første tilbagemeldinger fra forløbene er, at eleverne synes, det er fedt med gæsteunderviserne.
Der er i den grad behov for inspiration og nye input. På Museet Skibsklarerergården kan eleverne komme på virtuelt besøg hos skibsklarererfamilien, på Teknisk Museum er der online præsentation af Andreas Mogensens rumkapsel og formidling om rumfart. Ud over museumsbesøg er der kreative forløb på kulturprogrammet. Bl.a. en tegnesession med Billedskolen, en digital fotoworkshop og et forløb, hvor eleverne skal skrive sange sammen – alt sammen online, naturligvis. Naturcentret Nyruphus tilbyder også et virtuelt forløb.
Endelig står Ungdomsskolen bag en række aktiviteter, fx den kreative formgivningsworkshop ’Design en skål’, yoga, styrketræning, Mystery Walk og mini-kokkeskole. Alt sammen online, naturligvis.
Både elever og lærere savner fællesskabet og nye, anderledes input i en hverdag, der kan føles lidt tung og hvor det stillesiddende og ensartede skolearbejde fylder. Her kan kultursamarbejde og den åbne skole spille en vigtig rolle i elevernes og lærernes hverdag med de muligheder det giver for anderledes oplevelser og input samt kreative læringsaktiviteter.
For mange kulturinstitutioner og kunstnere er det en udfordrende, men også sjov opgave at skulle tænke i digitale formater. Sangskriverforløbet prøvede vi af med en klasse i foråret. Eleverne var supermotiverede og som en positiv sideeffekt viste det sig, at nogle gruppe-konstellationerne blandt eleverne fungerede optimalt i det digitale rum.
Det handler om at finde nye veje i den virtuelle virkelighed, så det bliver lidt sjovere at gå i skole og at undervise, også i denne tid.