Kunst og kreativitet i skolen
Blog
Nycirkus på skoleskemaet
Professionelle artister udfordrer elevernes grænser, deres samarbejdsevner og tillid til hinanden, når de skal kravle til tops i et stykke stof eller hænge på hovedet i en trapez. Erfaringerne tager eleverne med sig i andre fag – og resten af deres liv. Nycirkus er kommet på skoleskemaet i 18 kommuner over hele landet og tre af Helsingørs skoler har haft nogle meget anderledes skoledage.
Nycirkus artister har været på besøg i overbygningen på forskellige skoler i Helsingør og skolernes hverdag har set noget anderledes ud end den plejer. Klasserne har haft undervisning i gymnastiksalen, der har været fyldt med kæmpestore svævende ringe, hvide flagrende stofstykker til at klatre i, gyngende trapezer, liner til at balancere på, og tykke madrasser til at falde blødt i.
Nycirkus er en disciplin helt for sig selv – en ny genre, der blandt andet kan bestå af et møde mellem cirkus, performance, dans og teater. Københavns Internationale Teater (KIT) er udviklere og leder projektet Nycirkus på Skemaet med støtte fra Nordeafonden og KIT udvikler løbende undervisningsforløb til folkeskolen. Forløbene kan tidsmæssigt variere fra en dag til en hel uge.
”Nycirkus er en ny form for scenekunst, der opstod i Frankrig for ca. 30 år siden. I Danmark har genren vundet meget frem indenfor de seneste ti år, og nu kan nycirkus også bruges på og af skoler i forskellige undervisningssammenhænge. KIT har udarbejdet undervisningsmateriale, der kan integreres direkte i danskundervisningen, i idræt og naturligvis i drama. Flere undervisningsforløb til andre fag er på vej, og vi ved allerede nu, at vi kommer til at samarbejde med mindst 23 kommuner i næste skoleår,” siger leder af KIT Katrien Verwilt.
I Helsingør Kommune har både KIT og nycirkusgruppen ”GLiMT” været på besøg. Eleverne er blevet udfordret af nycirkus artisterne, og de har arbejdet koncentreret i forløb, der har været grænseoverskridende både fysisk og mentalt. Når nycirkus er i fuld gang, kan man ikke gemme sig bag hverken bog eller ballade. Der skal prøves nye ting hele tiden, man skal samarbejde med sine skolekammerater, og man skal lære gennem fysisk udfoldelse. Eleverne skal også have tillid til hinanden, når de eksempelvis slipper en trapez og skal gribes af vennerne på gulvet.
”Jeg er helt overrasket over, hvad nycirkus er, jeg havde forventet noget andet. Det er meget sværere end jeg troede. Men jeg har fået nogle nye teknikker, så jeg er også blevet overrasket over, hvor meget jeg egentlig kan,” siger Jeppe fra 6. klasse på Tikøb Skole og Alfred fra samme klasse supplerer: ”Jeg har lært, at jeg har mere elastiske ben end jeg troede. Jeg kan godt hoppe over hesten. Vi har også lært, at det ikke gør ondt, når man falder ned. Og jeg har virkelig stærke overarme!”
Paulina fra 7. klasse på Gurrevejen Skole ville ønske at alle kunne prøve et par dage med nycirkus: ”Man lærer mange ting her. Vi har blandt andet lært, at man bare skal prøve ting, selvom man slet ikke tør. Og når man skal gribes af sine kammerater, skal man virkelig stole på dem.”
Folkeskolelærer Ija Jørgensen har været med til at invitere nycirkus indenfor på Gurrevejen Skole. Hun mener, at de erfaringer, som eleverne får med sig, kan bruges i mange forskellige sammenhænge:
”Hvis man har fløjet oppe under loftet i en trapez – så kan man alt bagefter! Det er en af de erfaringer, som eleverne får. Det vigtigste i dette forløb har været, at alle har været med, og at ingen er blevet hægtet af. Det er ligegyldigt om man har haft gymnastik siden 3års alderen, eller om det er første gang man prøver. Det betyder meget for klassens måde at arbejde på, også i fremtiden. Elever, der normalt kan være meget forbeholdne, har turdet at være sig selv her. Fornemmelsen af det man kunne kalde: Jeg gjorde det! har været med os hele vejen, og det kan jeg bruge aktivt i min undervisning. Når vi i fremtiden støder på noget fagligt virkelig svært stof, og eleverne mister pusten, kan jeg referere til dette forløb. Så vil de kunne finde netop den følelse frem og bruge den - i stedet for at give op. Jeg tror, at det her forløb har givet os et samlet stort ryk opad og at vi kommer til at kunne mærke det tydeligt fremover,” siger Ija.
Alle de interviewede elever fra de tre skoler, Gurrevejen Skole, Tikøb Skole og Grydemoseskolen, giver udtryk for, at de synes nycirkus er noget alle skulle have mulighed for at prøve, og Asger fra 6. klasse siger: ”Vi har lært noget, som man ikke kan lære i dagligdagen. Man lærer noget fysisk, men man lærer også noget om sine venner, som man ikke vidste før. For eksempel at en, der ikke så god til en ting, er super god til noget andet. Man lærer sine klassekammerater bedre at kende, det er et andet forhold vi får til hinanden. Jeg ville ønske at alle kunne få lov til at prøve det, for det er en super god oplevelse.”
Ija Jørgensen og Lene Machholdt, der begge er lærere på Gurrevejen Skole, vil implementere nogle af øvelserne direkte i den daglige undervisning, hvor de let kan kombineres med det faglige. Der har været mange forskellige tilgange til læring i løbet af nycirkus-dagene og der er mange måder at arbejde videre med forløbet på. De mener begge to, at det bliver nemt, blandt andet fordi eleverne har lært at samarbejde med hinanden på helt nye måder.
”Jeg har ikke set skyggen af problemer mellem de to klassekulturer i løbet af de tre dage, hvor vi har haft projektet. Det er usædvanligt. Det er simpelthen ikke et problem længere, fordi der er langt større tillid i mellem dem, de kender hinanden bedre og de respekterer hinanden,” siger Ija.
Info:
Du kan læse mere om nycirkus på www.nycirkuspaaskemaet.dk eller på gruppen GLiMTs hjemmeside: www.glimt.info
Hvis du er lærer i Helsingør Kommune og gerne vil have nycirkus på skoleskemaet, kan du kontakte børnekulturkonsulent Ida Wettendorff iwe65@helsingor.dk