Kunst og kreativitet i skolen

Blog

Med sømand Ruben og hans køjesæk tilbage i historien

I februar og marts har alle børnehaveklasser i Helsingør Kommune haft besøg af Ruben, en hollandsk sømand fra 1700-tallet og besøgt købmandsfamilien på Skibsklarerergaarden i Helsingør. Historie- og museumsformidling, der går lige ind hos målgruppen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Museumsbesøg i klassen

Det banker på døren hos 0.A på Tikøb Skole. ”Hej jeg hedder André, må jeg godt forstyrre jer?” siger manden med kasketten. Det må han gerne, for børnene viste godt at Andre skulle komme på besøg i dag - og de har glædet sig.

I løbet af to minutter har han flyttet rundt på bordene og samlet alle 20 børn foran sig. André har en stor hvid køjesæk med. Sådan en sømænd har brugt gennem tiderne, når de sejlede rundt på verdenshavene. Op af sækken trækker Andre et kostume - og vups er det den hollandske sømand Ruben Van der Roefarht, der står foran klassen. André fortæller at det er hans egen tip-tip-tip-tip oldefar.

Kunst og kreativitet i skolen

Ida er børnekulturkonsulent i Helsingør Kommune med ansvar for kultursamarbejdet mellem kultur- skole og dagtilbudsområdet, herunder Helsingør Helsingborg skole- kultursamarbejdet der formidler besøg og aktiviteter på begge sider af Øresund. Desuden er hun områdekonsulent for skolekoncerter i Hovedstadsområdet hos organisationen Levende Musik i Skolen. Rikke er læringskonsulent i Helsingør kommune på skole- og dagtilbudsområdet med ansvar for de praktisk musiske fag og de pædagogiske læringscentre samt åben skole. Rikkes hjerte brænder for den meningsgivende, sjove, spændende og kreative undervisning og læring, hvor både hænder og hoved er i spil. Sammen organiserer Ida og Rikke aktiviteter, hvor alle børn og unge fra 0. til 9. klasse møder kulturinstitutionerne, kunst og kunstneriske processer sat ind i en læringssammenhæng.

Den næste lille time lærer børnene om livet som sømand i gamle dage. De hører om de varer som blev fragtet fra Afrika og Mellemøsten til bl.a. Danmark. Om hvordan det gav lykke på rejsen når ens skib havde et kvindenavn. Om faren ved at fløjte ombord: det udfordrede vinden og skabte stormvejr. Undervejs får børnene deres eget lille papirskib, hvori der kan ligge både kaffebønner og et stykke kanel. André, nårh nej Ruben, finder kanel og kaffebønner frem af køjesækken og deler ud.

Inden han smutter ud af klasselokalet, får alle børnene også en to-krone. Den skal de bruge, når de næste dag besøger Museet Skibsklarerergaarden.

På museet

Kl. er 9 og 0.A myldrer forventningsfulde ind af døren til Skibsklareregaarden. Med sig har de hvert sit papirskib med varerne ombord. ”Hvor mange ting har du ombord på dit skib?” spørger Jacob, der er museumsansvarlig på museet. ”Kaffe og kanel,” svarer de forsigtigt. Det koster to kroner i Øresundstold at komme videre. En efter en betaler børnene det skyldige beløb til Jacob. Jacob stiller en masse spørgsmål og eleverne kvitterer med svar og nye spørgsmål. De får lov til at se den store toldbog hvor alle varer blev skrevet ind med fjer og blæk. ”Den er både skæv og støvet” bemærker Freja.

Ved hjælp af museumsgenstande og historier om skibsklarereren og hans familie, kan man som tilskuer til seancen, se hvordan eleverne knytter Andrés historier fra dagen før, sammen med de ting de hver især får øje på, og Jacobs fortællinger om familien. Det er spændende at gå rundt i det skæve hus og forestille sig hvordan det var at være barn i 1700-tallet. De fleste kom ud at tjene som 8-årige og skibsklarererfamilien havde 15 tjenestefolk – næsten lige så mange børn som der er i 0.A. Det er lidt svært at forestille sig et liv uden elektricitet og centralvarme og toilet med omkringløbende rotter i gården. Til gengæld er papegøjen i dagligstuen så livagtig, at flere ikke vil tro på at den er udstoppet.

Klassen møder skibsklarererfamilien på et stort maleri. Her får de øje på Johanne som André også fortalte om i går. Hun står lidt mut i sin lyserøde kjole og kigger ud af billedet. Sømand Ruben var forelsket i Johanne. De to mødte hinanden, da Ruben og hans skib ankrede op i Helsingør for at betale Øresundstold. Børnene ved at Ruben, som faktisk var skibets kaptajn, og Johanne senere blev gift og stiftede familie sammen i Helsingør.

Der er næsten gået en time og 0.A er ved at miste koncentrationen. På vej ud får de smagsprøver på beskøjter og en fribillet i hånden. De kan nu gå hjem og invitere mor og far eller en anden voksen med på museumsbesøg.

I løbet af to formiddage er Anastasia, Frederik, Carlo og alle de andre børn i 0.A blevet en slags eksperter i den lokale sundtoldshistorie. De har smagt, duftet, lyttet, observeret og formuleret spørgsmål og svar. Deres begrebsverden er blevet udvidet sammen med forståelsen af historien og samtiden. Og de glemmer ikke lige med det samme Ruben, Johanne og de andre historier, der gemmer sig bag museets skæve døre.

Fakta

Ca. 500 elever fra Helsingør Kommunes børnehaveklasser deltager i projektet, der er arrangeret af Helsingør Kommunes Museer, Staben for læring og børnekulturkonsulenten for Helsingør Kommune.

Køjesækken er en del af indsatsen Kulturens Børn – Kreative Børn hvor kulturinstitutionerne under den fælles paraply Netværk for Børnekultur samarbejder om at skabe Åben Skole-tilbud til Helsingør Kommunes folkeskoler. Tilbuddet omfatter ca. 6.000 elever pr. skoleår.