Kunst og kreativitet i skolen

Blog

Tag Motion Comic med i billedkunstlokalet - eller i dansktimen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

7. klasse fra Snekkersten Skole er på Motion Comic workshop i Toldkammeret. Eleverne tegner ikke selv, de har tegneren Jan Kjærs univers at arbejde med i programmet PowerPoint.  De sætter deres egne historier sammen af baggrunde, figurer, og effekter. Det er så enkelt, at man næsten ikke kan tro det – og dagen slutter med 8 rigtig gode tegneserie-film, og masser af lyst til at arbejde videre både i skolen og derhjemme.

I Helsingør Kommune er alle 7. klasser blevet tilbudt en Motion Comic workshop og de er blevet brugt af både billedkunstlærere, dansklærere, i projektuger og i tværfaglige forløb. ”Vores erfaring er at denne type workshops kan tilgodese mange forskellige læringsmål eller behov og udfordringer – eksempelvis har jeg haft klasser med en del ordblinde børn, der pludselig kunne arbejde med sprog på en anden måde end de er vant til, og hvor de oplevede at deres produkt var mindst ligeså godt som andres. Alle er lige her, og det betyder meget for måden at arbejde på, fordi eleverne samarbejder og skaber virkelig gode ting. Det er erfaringer, som går igen i alle de 35 klasser, der er blevet undervist i år med Motion Comic i Hovedstadsregionen,” siger Mathias Madsen Munch, der både er instruktør på workshoppen og projektkoordinator.

Kunst og kreativitet i skolen

Ida er børnekulturkonsulent i Helsingør Kommune med ansvar for kultursamarbejdet mellem kultur- skole og dagtilbudsområdet, herunder Helsingør Helsingborg skole- kultursamarbejdet der formidler besøg og aktiviteter på begge sider af Øresund. Desuden er hun områdekonsulent for skolekoncerter i Hovedstadsområdet hos organisationen Levende Musik i Skolen. Rikke er læringskonsulent i Helsingør kommune på skole- og dagtilbudsområdet med ansvar for de praktisk musiske fag og de pædagogiske læringscentre samt åben skole. Rikkes hjerte brænder for den meningsgivende, sjove, spændende og kreative undervisning og læring, hvor både hænder og hoved er i spil. Sammen organiserer Ida og Rikke aktiviteter, hvor alle børn og unge fra 0. til 9. klasse møder kulturinstitutionerne, kunst og kunstneriske processer sat ind i en læringssammenhæng.

Lette programmer og enkle rammer skaber stor kreativitet

”Hvordan ser det ud, når Prinsesse Ella forhekser Sebastian?” spørger Julie fra kunst- og designlinjen på Snekkersten Skole. ”Rækker prinsessen hånden ud sådan her?” siger hun og afprøver forskellige positioner med sin egen krop, for at finde den rigtige positur til prinsessen i historien. Julie og hendes makker Amalie bliver enige om at Prinsesse Ella rækker ud efter Sebastian med en strakt arm. Måske skal hun også have en taleboble.

Gruppen ved siden af udbryder pludselig: ”Vi skal da have en hund! Den skal stå her, og den skal have en rød snor.” De finder en hund i billedkartoteket, og placerer den på baggrunden. Sætter snor på. Men så opstår der et problem. ”Ups, jeg har glemt at give hende med hunden et hoved…” Figuren holder fast i hundesnoren, men hun er hovedløs. Det ser uhyggeligt ud.

Motion Comic er en meget enkel måde at lave moderne tegneserier på - en blanding af almindelig tegneserie og animationsfilm, så eleverne ender med en minifilm, der både har lyd og bevægelse i billeder via zoom. Instruktøren Mathias giver en kort introduktion til de grundlæggende metoder, til Jan Kjærs tegnede univers, og til brugen af PowerPoint. Efter kort tid er alle elever i gang med deres første billede. De arbejder sammen to og to på deres skolecomputer, hvor programmerne er blevet installeret direkte, så de også kan tage det med tilbage til skolen og arbejde videre. I billedkartoteket er der baggrunde, figurer, effekter, lydord, symboler og ting, som eksempelvis en lommelygte eller en pistol. Vrede ansigter, glade ansigter, bøjede og strakte arme.

Høj faglighed og sjove resultater

Under introduktionen får eleverne hurtigt en grundlæggende viden og en ny terminologi at arbejde med. De skal vide noget om berettermodel, om forholdet mellem forgrund, mellemgrund og baggrund, og de skal vide noget om proportioner. ”Se her,” siger Mathias, ”hvis I sætter hovedet direkte på en figur, så sidder pigens hals ovenpå sweateren. Det går jo ikke. Placer hovedet først og læg hendes krop ovenpå bagefter.” På den måde får eleverne styr på både proportioner og forholdet mellem de forskellige billedlag. Og så skal eleverne være meget opmærksomme på perspektivet.

”Hvis man ser en Tintin tegneserie, så er der ingen figurer, der går ud over billedet. Det er nogle meget stramme rammer, som tegneren arbejder indenfor. Her kan I stort set gøre, som I vil. Skift perspektivet, hvis I vil. Man kan se et billede oppefra, eller det kan være vildt stort, eller I kan lave et helt billede midt i, hvor der bare står ”WHAK”.  Kender I Manga tegneserier? Der er mange forskellige perspektiver og billederne går ind over hinanden. I må gerne tænke kreativt her,” siger Mathias. 

Motion Comic undervisningsmaterialet er udviklet af Busters Medieakademi, og både det og workshoppen tilbydes gennem netværket Kreative Børn. Kreative børn er et 4-årigt udviklingsprojekt under Kulturmetropol med særlig fokus på børns mulighed for et aktivt og levende møde med kunst og kultur. 12 kommuner i Hovedstadsregionen deltager i samarbejdet, hvor der udvikles nye metoder, laves workshops for både elever og lærere, og hvor det desuden er et mål, at skabe et overblik over de lokale aktiviteter på børnekulturområdet, der kan indgå i et tværfagligt og tværkommunalt samarbejde. Busters Medieakademi og Dansehallerne er udviklere af nye tilbud og workshops på tværs af fag og kommunegrænser.

I Motion Comic workshoppen lærer eleverne en faglig terminologi at kende, så de kan tale sammen på et højere niveau om både tegneserier,  billedanalyse og berettermodeller. Om hvordan man bygger en sammenhængende historie op. Om dialog og om et enkelt og præcist sprog. De kan arbejde videre derhjemme og lave flere tegneserier, og de kan tage deres nye viden med sig i andre fag.

Benspænd åbner for kreativiteten

”Der er nogle stramme rammer, og et begrænset univers at arbejde indenfor. Hvis alt er muligt, er det faktisk meget begrænsende for måden at tænke på, fordi ”alt” nemt bliver til ingenting. Her skal man løse noget med de redskaber, der er. Det kan ske, at de mangler en meget specifik ting, som en gruppe gør det i dag. De har bygget historien op om en halskæde, der ikke er i universet. Så løser vi det, og finder en til dem, som jeg installerer i programmet. På den måde bliver de også klar over, hvilke dele der er bærende og meget nødvendige for historien – og hvilke dele der er mindre vigtige,” siger Mathias.

”Det er vildt her, og der skal blod på!” siger en gruppe. Deres film har en vampyr som hovedperson. Dansklærer Dorte Stevns fra Snekkersten Skole siger efter forløbet: ”Vi har fået set filmene igennem og udgivet dem. Eleverne har fået mere tid til at arbejde individuelt med at lave deres helt egen film. Så sidder de nye færdigheder også bedre fast. Det har været et dejligt forløb og der har været rigtig god information både inden, undervejs og efter forløbet. Respekt!”

Du kan tjekke tegneserierne ud på youtube:  

https://www.youtube.com/watch?v=k3VKwhePbWk&index=46&list=PLbVuvdsMVDR0VuLPSrf4tZfERupTx7WYI

Du kan også læse artiklen på Kulturmetropols hjemmeside:

http://kulturmetropol.dk/artikel/kreative-børn-tager-motion-comic-med-i-billedkunstlokalet-og-dansktimen#.VIGhTUs298B

Undervisningsmateriale til Motion Comic ligger på:

www. computerklassen.dk

Og du kan finde mere på hjemmesiden for Buster Medieakademi på bustersmedieakademi.dk