Kunst og kreativitet i skolen
Blog
En betydningsfuld skoledag i Multiparken
For et par uger siden havde Helsingør Kommune inviteret alle 6. klasser til en aktivitetsdag i Multiparken – en park for bevægelseskultur med faciliteter til boldspil, skating, parkour, klatring og løbehjul. Her blev tre klasser ad gangen præsenteret for basketball og streetaktiviteter. Kom med en tur i Multiparken.
Martin er 24 år og stærkt ordblind. Han fortæller mig at hans skolegang har været svær og han er så vidt jeg forstår aldrig kommet i gang med en uddannelse.
I dag står han som underviser foran elever fra Helsingør kommunes 6. klasser. Eleverne er spændte, for de ved ikke helt, hvad der skal ske den næste times tid.
”Kom med herover” råber Martin og eleverne trisser efter ham. Der skal nemlig varmes op inden selve aktiviteten kan gå i gang. Armbøjninger, englehop, knæløft ”Yes det er godt.”
”Hop op her og stil jer i en række efter mig.” Alle elever tager opstilling på rækken. De er fortsat lidt afventende. ”Er der nogen af jer der har højdeskræk?” spørger Martin. En håndfuld forsigtige fingre ryger i vejret. ”Det er helt ok, jeg har også selv højdeskræk” smiler han, og sætter i gang. Eleverne følger nu Martin rundt på parkouranlægget, som over to omgange er blevet bygget og udbygget i Multiparken Mph, der ligger i tilknytning til klubben Villa Fem, og fungerer som en offentlig park med faciliteter til skating, løbehjulstræning, parkour og boldspil. Her har Martin tilbragt mange af sine vågne timer, siden parken åbnede i 2011. For det kræver hård træning at blive god. Han har trænet så meget, at han nu kan kalde sig for en af Danmarks bedste parkourister, ”en af de to bedste i Nordsjælland.”
I løbet af 45 minutter får eleverne en smagsprøve på, hvordan man bevæger sig rundt i terrænet som parkourist, og undervejs viser Martin nogle af sine egne skills. ”Se lige mig” råber en dreng begejstret. Han kommer løbende i ægte parkour jump style på den udfordrende bane. 30 minutter før var han en af dem der rakte hånden op, da Martin spurgte om eleverne led af højdeskræk. Hans lærer smiler og sender et tumps up.
På en anden del af anlægget er Patrick, Markus og Magnus i gang. De er også faste brugere af Multiparken og en vigtig del af skater- og løbehjulsmiljøet samme sted. Til hverdag går de alle tre på Produktionsskole. I dag og de næste to dage, har de fået fri til at undervise. Med sved på panden viser Markus og Magnus en af deltagerklasserne hvordan man manøvrerer et løbehjul og laver seje tricks. Det ser halsbrækkende ud, men er ikke farligt, forsikrer de to, mens de viser hvordan man tager afsæt på en stejl kant, og kører i fuld fart ned over det bakkede område.
Ved siden af, er Patrick i gang med at undervise i skating. Først lærer Patrick de elever der aldrig før har stået på et skateboard, at køre lige ud. Efterhånden som de bliver mere sikre på boardet, viser han andre teknikker, der optimerer teknikken. ”Det var virkelig sjovt” siger en pige efter endt undervisning, og fortsætter: ”jeg skal helt klart ud og købe et skateboard”.
I løbet af dagen bliver eleverne undervist i tre forskellige aktiviteter. Udover parkour, skating og løbehjul, er der basketball og klatring på programmet. Det er nemlig intentionen at eleverne både skal introduceres til Multiparkens muligheder og til foreningsbaserede aktiviteter i kommunen.
Det er slående hvor glade eleverne er for at deltage i alle aktiviteter, og hvor dygtige de unge instruktører er til at møde den enkelte elev, og få dem til at glemme at det er svært, farligt eller slet ikke er noget for dem.
Instruktørerne scorer selvfølgelig point med deres tricks på banen, men i høj grad også med deres kyndige vejledning som udfordrer elevernes forhold til tyngdelov og kroppens formåen.
Instruktørerne har alle haft sit at slås med i gennem deres tid i Folkeskolen. Som instruktører i en reel undervisningssituation, bliver de pludselig rollemodeller og anerkendt for noget af det de er super gode til, deres hobby, som igennem skoletiden mest gav points i frikvarteret. Som en del af et miljø hvor man øver og øver, og lærer hinanden trick og tips, har de en naturlig tilgang til at instruere de lidt yngre børn. De rammer eleverne lige præcis i øjenhøjde. Det er en meget rørende oplevelse.
Det er en flok trætte og glade elever, der siger farvel til instruktørerne efter de tre timers undervisning. Mange med planer om at komme tilbage til Multiparken for at afprøve de nye skills på egen hånd.
Også lærerne udtrykker begejstring for en dag, hvor fysiske kompetencer og sociale elementer, blev styrket hos deres elever. Mange fremhæver de dygtige instruktører.
Jeg tror ikke nødvendigvis dagen giver flere medlemmer i basketballklubben eller at eleverne bliver bedre til et eneste skolefag. Men jeg er sikker på at det giver ømme muskler, sved på panden, glæde og selvtillid. Det er svært at måle betydningen af den slags. Men en skoledag i Multiparken er betydningsfuld.
Det er en dag der viser styrken i Den Åbne Skoles intentioner og som på mange parametre er en kæmpe gave til både elever, lærere og instruktører.
Fakta
I alt deltog ca. 450 elever fra 6. klasse.
Desværre betød kraftig regn at den ene dag delvist måtte aflyses.
Dagene var tilrettelagt af Multiparken, Åben Skole samarbejdet på foreningsområdet og indsatsen Kulturens Børn – Kreative Børn hvor kulturinstitutionerne under den fælles paraply Netværk for Børnekultur samarbejder om at skabe læringstilbud til Helsingør Kommunes folkeskoler. Tilbuddet omfatter ca. 6.000 elever pr. skoleår.