Blog
Man skal se det for at forstå det
Der er stigende interesse for filosofisk samtale i skolerne, og i projektet Filosofi i Skolen arbejder vi for at udbrede viden om feltet. Men det er en udfordring at forklare på en realistisk måde hvad filosofisk dialog overhovedet er - den bedste måde er at vise det frem i praksis, og derfor tager vi ud i skoler og demonstrerer hvordan vi gør.
Værktøjer fra feltet Filosofi med børn kan bruges på alle klassetrin til at understøtte et dialogisk læringsrum hvor man fx vil arbejde med mundtlighed, sprogstimulering, samtale eller fællesskab (se også vores blogindlæg her). Men det kan være svært at se for sig hvordan det adskiller sig fra andre klasserumssamtaler.
Man kan selvfølgelig læse beskrivelser eller høre kolleger og andre fortælle om hvad filosofisk dialog er, men det er sjældent nok til rigtig at forstå det. Nogle har svært ved overhovedet at se for sig at børn kan filosofere, andre er skeptiske fordi de har mødt ”skønmalerier”. Det skal også siges at feltet rummer mange forskellige tilgange som kan være svære at adskille fra hinanden alene ud fra beskrivelserne (se mere om det her).
Selv i videooptagelser er det vanskeligt at fange stemningen, flowet og fællesskabet i klasserummet under en filosofisk dialog. Det kan hjælpe hvis man selv har prøvet på egen krop at deltage i en filosofisk dialog mellem voksne, men børn reagerer typisk anderledes og med en helt anden energi.
Filosofisk samtale på dagsordenen i skolerne
Vores erfaring er altså at det er svært at forklare med ord hvad den filosofiske samtale kan – man forstår det først rigtigt når man har set det i virkeligheden. Derfor søsatte vi i 2021 et projekt (støttet af Den Berlingske Fond), hvor 50 skoler kan få gratis besøg så man kan se en filosofisk dialog i praksis i sin egen klasse. På grund af COVID-19 er dette projekt nu forlænget så der kan bookes skolebesøg i hele 2022 også.
Vi er gået ind i projektet fordi vi ved at det er en øjenåbner at se hvordan en filosofisk dialog udspiller sig i praksis – særligt hvis man har mulighed for at se det med en klasse man kender. Vi oplever ofte at lærere og pædagoger får et nyt blik på hvem deres elever er og ser nye sider af hvad de kan og ikke kan.
Det indeholder vores skolebesøg
Det er dog svært at arbejde med filosofisk dialog alene. Så vigtig en overvejelse ift at give sig i kast med det, er om man har opbakning hos kolleger som er interesserede i at være med til at prøve ting af, og hos en ledelse der kan se meningen med at bruge tid på det.
Derfor har vi designet skolebesøgene sådan at vi begynder med en filosofisession i én af skolens klasser hvor ansatte ved skolen kan observere. Her vil klassen deltage i en filosofisk samtale som vi står for og også møde nogle af de tænke-lege vi bruger til rammesætning. Skolen vælger den klasse hvor sessionen skal foregå – vi anbefaler 4.-5. klasse, men tilgangen kan bruges på alle klassetrin og også fx i specialklasser eller mellemformer.
Herefter afholder vi en lille inspirationsworkshop for de ansatte der var med under filosofisessionen, hvor vi taler om hvad der skete under sessionen i klassen, om de didaktiske værktøjer der blev brugt, og om hvordan man selv kan komme i gang. Der er selvfølgelig også plads til spørgsmål.
Kombinationen af at se en session i egen skole og bagefter ”pakke sessionen ud” giver et godt udgangspunkt for både at forstå hvad filosofisk dialog er og for at beslutte om det er en didaktisk form som man kunne tænke sig at arbejde med.
Læs mere om projektet her: