Blog
Inspiration til samtaler om FN’s Verdensmål
Med filosofiske samtaler kan sammen med eleverne komme et spadestik dybere ift verdensmålene. I stedet for at spørge ”Skal vi afskaffe ulighed?”, kan man fx spørge ”Skal man have det samme for at være lige?” og derved åbne for refleksioner uden at forudsætte et facit. Hent vores gratis materiale, og giv eleverne en mulighed for at tænke med og skabe ny viden sammen.
Verdensmålene bliver ofte præsenteret i statistikker, der maler dystopiske billeder af fremtiden, hvilket i værste fald kan føre til apati. Men dialoger om emnerne bag verdensmålene kan tværtimod virke motiverende og skubbe til interesse og engagement.
Når man arbejder med verdensmålene i skoler, er det dog vigtigt, at man har værktøjerne til at tale om dem sammen. Her er der især to udfordringer, man skal være opmærksom på: de abstrakte begreber og de værdiladede formuleringer.
Store spørgsmål og abstrakte begreber
Vi kender godt ord som ulighed, bæredygtig og retfærdig, men ved vi faktisk, hvad det betyder? Ved vi hvordan andre forstår ordene? Hvordan kan begreberne defineres? Det er velkendt for filosofien, at vi i daglig tale bruger ord uden at tænke over den dybere mening, men hvis vi ikke får foldet de centrale begreber og emner i verdensmålene ordentligt ud, bliver det uklart, hvad verdensmålene egentlig handler om, hvordan man skal forholde sig til dem og handle på baggrund af dem. Det gælder både for børn og voksne.
Stærk værdiladning
Verdensmålene er også formuleret på en ret moraliserende måde, som gør det svært at bearbejde dem fra forskellige perspektiver. Det er ikke let at skabe en reelt åben og undersøgende dialog om, hvorvidt man skal afskaffe fattigdom (Verdensmål nr 1) eller afskaffe sult (Verdensmål nr 2) – for hvem vil være uenig i det? Dermed risikerer verdensmålene bare at blive endnu en ting i rækken af regler, som de voksne stiller op – og det kan være svært at engagere sig i som barn.
Om inspirationsmaterialet
Disse udfordringer er baggrunden for udarbejdelsen af et inspirationsmateriale, der indeholder 17 filosofiske dialoger – en dialog til hvert verdensmål – med forslag til, hvordan man kan facilitere dialoger om de abstrakte begreber samt arbejde med emnerne og værdierne bag verdensmålene. Samlingen afsluttes med en ekstra dialog om begrebet verdensborgerskab.
Materialet er udarbejdet af Anni Nielsen og Caroline Schaffalitzky fra Filosofi i Skolen i forbindelse med projektet ”Filosofisk Eksperimentarium” ved CoC Playful Minds i Billund.
En del af dialogerne har vi afprøvet i praksis (bl.a. på 3.-6. klassetrin), nogle af dem er afprøvet af andre, og nogle få af dem er helt nye. Sammen udgør de vores bud på, hvordan man kan arbejde med området. Målet er at inspirere andre til selv at gå i gang, for som det fremgår af vejledningen, så er dialogvejledningerne ikke færdige manualer, der skal følges til punkt og prikke eller føre et bestemt sted hen. Det er processen og samtalen, der er det vigtige.
Erfaringer i praksis
Der er naturligvis mange måder at arbejde med verdensmålene på, og både skolefolk og organisationer har de seneste år lavet et væld af tiltag, informations- og undervisningsmaterialer. Håbet er at inspirationsmaterialet her kan supplere med nogle inddragende tilgange gennnem de filosofiske samtaler.
Vores erfaring er, at de filosofiske dialoger gør verdensmålenes indhold tilgængeligt for børn og unge på en engagerende og spændende måde, hvor de oplever, at deres perspektiver også har ret, og at deres mening også tæller. Og måske giver de også værktøjer til selvstændigt at kunne reflektere over temaerne i hvert enkelt verdensmål og derved give et godt grundlag for både personlig stillingtagen og fagligt arbejde med stoffet.
Links:
Hent materialet:
https://www.cocplayfulminds.org/videnlab/toolbox/filosofiske-dialoger-om-fn-s-verdensmal/
Læs mere om projektet bag materialet:
https://www.sdu.dk/da/voresverdensmaal/sdg_nyhedsliste/kan_filosofiske_dialoger_modvirke_klimaangst