Susanne Christensen

Blog

At blogge og dele....

..og have meninger!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 2015 startede jeg bloggen “Ideer til indskolingen”, som på mange måder var mit modsvar til lockouten - det vender jeg tilbage til lige om lidt. På bloggen deler jeg primært ideer og materialer til undervisningen i indskolingen, mest ift. dansk men også en smule matematik og engelsk. Derudover deler jeg indimellem nogle tanker som mest handler om indskolingen. De der kender mig ved, at jeg har en mening om mange ting, men det er ikke altid jeg skriver om disse ting, da bloggen mest henvender sig til indskolingslærere og pædagoger, og det er ikke sikkert de lige synes alle mine mange meninger er interessante. Så da jeg for nylig modtog en mail fra folkeskolen.dk om jeg kunne tænke mig at blive blogger hos dem, endte det med at sætte nogle tanker i gang, omkring det at blogge. Så nu prøver jeg at springe ud som blogger her.

Susanne Christensen

Jeg er lærer på 15. år, IT-vejleder på egen skole, kombinationsansat som konsulent på CFU i Aalborg og er i det hele taget blot rigtig nysgerrig på hvad der sker i folkeskolen uanset om vi taler dansk i indskolingen (som er mit primære område) eller Aula.

Men tilbage til lockouten. Lockouten havde den betydning at vi fik L409, og i tiden op til, at den skulle sættes i værk, havde jeg mange kolleger der bekymrede sig for, hvad jeg ville gøre, når vi kom under L409. Jeg var nemlig en af dem, som brugte mange timer på mit arbejde og ofte sad om aftenen og forberedte mig og brugte timer på at planlægge og lave materialer til forløb. Og det der med de mange timer, lå ikke rigtig i kortene med L409. Så jeg tog på mange måder en kold tyrker. Jeg havde et helt skoleår, hvor jeg absolut intet lavede om aftenen, og kun holdt mig indenfor de rammer, der var sat op for mig og mit arbejde. Det betød at jeg fik læst en pokkers masse bøger og dermed kom tilbage til noget, jeg havde brugt rigtig meget tid på, da jeg var yngre. Men da skoleåret var omme sad jeg tilbage med en lidt tom fornemmelse. Jeg savnede at arbejde om aftenen (jeg er udtalt b-menneske!!) og jeg savnede at lave noget, der kunne bruges til noget.

Den sommerferie opdagede jeg ved en tilfældighed pinterest og hvad det kunne byde ind med ift. inspiration og fremvisning af materialer fra især amerikanske lærere. Og så rumsterede tankerne. For hvad nu hvis jeg kunne lave nogle materialer, som andre kunne bruge i deres undervisning? Så var det jo ikke min arbejdstid der blev brugt på det, men i stedet et hobbyarbejde, hvor jeg måske kunne hjælpe andre i en hverdag der var presset på tid og forberedelse. Derefter var der ikke langt fra tanke til handling, og jeg gik i gang med at producere materialer og da vi kom til efterårsferien startede jeg bloggen “Ideer til indskolingen”, så jeg havde et sted, hvor jeg kunne dele mine materialer på en nem og overskuelig måde. 

Det har været 4 forrygende år, hvor jeg har lært enormt meget, og som samtidig har bekræftet mig i, at jeg har en mening om mange ting. Det har også betydet, at jeg er forholdsvis aktiv på de sociale medier. Jeg kan godt lide at hjælpe folk, og hvis jeg ved svaret eller hurtigt kan blive klogere på det, så gør jeg meget for at hjælpe og vejlede folk. Nogle vil nok mene, at jeg har alt for meget tid at gøre godt med. ;-)

Og nu er jeg så her - som blogger på Folkeskolen. Og hvad vil man så kunne finde her? Det er et godt spørgsmål. Men i hvert fald helt sikkert en masse tanker om skolen - og det kan spænde bredt fra Aula, nationale test, skole-hjem-samarbejdet til konkrete forslag, ideer og inspiration til danskundervisningen i indskolingen. Jeg håber, at du har lyst til at læse med.