Susanne Christensen

Blog

Tanker om det at dele - og kritik heraf

Skal man tie stille eller kritisere de, der selv laver materialer?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har i lidt over 4 år lavet materialer, som jeg deler med det ene formål, at måske er der andre som kan bruge mine ting - enten fordi der lige er noget de står og mangler eller fordi de så kan bruge deres tid på noget andet. Men jeg er langt fra den første der begyndte at dele ligesom der er kommet rigtig mange til efter mig. Rigtig, rigtig mange!

Susanne Christensen

Jeg er lærer på 15. år, IT-vejleder på egen skole, kombinationsansat som konsulent på CFU i Aalborg og er i det hele taget blot rigtig nysgerrig på hvad der sker i folkeskolen uanset om vi taler dansk i indskolingen (som er mit primære område) eller Aula.

Indimellem når jeg læser kommentarer på opslag rundt omkring kan jeg godt få tanken: “Må man kritisere noget, som andre har lavet?” Jeg tror ikke, jeg har et endegyldigt svar på det, men jeg har alligevel tænkt meget over det. Især de sidste par dage. Jeg fik nemlig selv en kommentar på mit første blogindlæg, som jeg delte på facebook. Og lige da jeg læste det, var jeg egentlig ved at skrive en kommentar retur. Men jeg besindede mig. Og har så gået og tygget lidt på det her med at dele materialer og ‘stå for skud’.

Ofte i debatter på facebook eller andre sociale medier kan debatten tage overhånd. Det synes jeg heldigvis ikke sker så tit, når det kommer til at kommentere på folks arbejde på noget materiale de selv deler. Men uanset om det er det ene eller det andet sted, tænker jeg nogle gange over disse kloge ord: Vi har ytringsfrihed men ikke ytringspligt. Det giver rigtig god mening, især på de sociale medier, hvor det indimellem kan virke som om, at man partout skal skrive en kommentar. Og der er helt sikkert også en hårfin balance ift. hvornår man skal blande sig i en debat, og hvornår man måske blot skulle lade debatten passere. Det vil jeg ikke tage nærmere stilling til.

Men samme kloge ord tænker jeg gør sig gældende, når det kommer til at kommentere på materialer, som en anden har lavet. Er materialet ikke lige din stil eller har du ikke lyst til at bruge materialet fordi det ikke passer til dine elever eller den måde, som du arbejder på, er det mon så ikke lige så godt bare at tie stille? Er det relevant at fortælle andre, at man ikke synes materialet er godt, hvis andre nu synes det giver fin mening og det falder på et tørt sted? Jeg kunne aldrig selv drømme om at skrive som kommentar til en, der havde lagt et materiale op, at jeg ikke synes materialet var godt nok, eller at der var andre gratis-materialer som var bedre. Det er jo ikke en kommentar, som personen kan bruge til noget, så mest af alt vil den blot gøre en ked af det (og måske tvivle på, at det man laver er godt nok), og i bund og grund må andre brugere af materialet selv tage stilling til hvad de synes.

Hvad jeg derimod gerne tager imod er konstruktiv kritik skrevet pænt og ordentlig  eller en nysgerrighed på, hvorfor jeg har valgt at lave noget på en bestemt måde. Måske ender jeg med at konkludere, at jeg ikke vil ændre på noget, måske ændrer jeg på det eller laver et nyt materiale med de foreslåede ændringer. Det konstruktive kan man nemlig bruge til noget og kan forholde sig til. Og det kunne jeg godt finde på at nævne overfor andre, hvis jeg tænker, at det vil kunne gøre deres materiale bedre eller hvis jeg undrer mig over en måde de har valgt at udforme en opgave på.

Hvad tænker du?