Susanne Christensen

Blog

Facebook, beskedtråde og GDPR

Så gik første uge med fjernundervisning, og hvad er så status?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ingen hemmelighed, at jeg er er ret aktiv på bl.a. Facebook, og det har været interessant at se opslagene i løbet af den seneste uges tid.

Susanne Christensen

Jeg er lærer på 15. år, IT-vejleder på egen skole, kombinationsansat som konsulent på CFU i Aalborg og er i det hele taget blot rigtig nysgerrig på hvad der sker i folkeskolen uanset om vi taler dansk i indskolingen (som er mit primære område) eller Aula.

Som nævnt i sidste indlæg, kommer der rigtig mange spørgsmål af teknisk karakter ift. forskellige udfordringer med både Meet og Teams. Dernæst er der en del opslag om fjernundervisning kontra nødundervisning, er det mon det samme, eller er der forskel? Og så debatten omkring fuld skema vs. anderledes skema i denne tid. Ja, der er mange spørgsmål og ligeså mange svar, som der er skoler.

Jeg ser også indimellem lidt bekymrende svar eller opfordringer. F.eks. nye programmer som introduceres som ‘den gode ide’, uden kritisk stillingtagen til GDPR og databehandleraftaler (note: skal eleverne logge ind på noget, skal siden undersøges nærmere før den må tages i brug!). Lærere som anvender Facebook til at dele de videoer, som de har optaget med dagens opgave, eller hvor der opfordres til at eleverne (eller det må jo så være forældrene) uploader billeder og videoer af en given opgave. Det er i min optik fuldstændig no-go, og jeg håber virkelig, at skolerne får strammet op på brugen af facebook. I min kommune er det på ingen måde tilladt at dele videoer på denne måde og da slet ikke at lade eleverne uploade billeder og videoer af dem selv på Facebook. Og hvorfor ikke spørger du måske? Well, det største nej er pga. databehandleraftale som man ikke kan lave med Facebook. Dernæst, det at dele en video med forældre på facebook kræver jo, at alle forældre er på facebook - og der er efterhånden flere og flere som siger nej til dette medie. Del i stedet videoerne på aula, upload dem til skoletube og lav link til videoen, opret en kanal på skoletube hvor eleverne kan uploade deres besvarelser, eller brug jeres google drev/teams til disse videoer og besvarelser. Der er mange muligheder for hurtigt at dele en video uden at det skal være på Facebook. Der bliver simpelthen nødt til fra skolernes side at være et langt større fokus på, hvad man gør og hvad man må!

Og så lige en sidste ting, som jeg også har lagt mærke til. Flere anvender deres egen telefon til at lave beskedtråde med elever/forældre, så de af denne vej hurtigt kan kommunikere med hinanden og dele billeder mv. Jeg kan sagtens se, at det er smart - vi har jo som regel telefonen lige ved hånden. Men er det mon i realitet så smart, at man deler sit eget private telefonnummer ud til elever og forældre? Jeg ved, at mange har været meget opmærksom på lige nøjagtig dette område, især efter vi kom under L409. Men det virker lidt som om, at det har man glemt her i denne periode. Har man arbejdstelefon, så fint nok - men det har de færreste. Men jeg er ikke sikker på, at det - i hvert fald for mig - ville være en god måde at kommunikere med mine elever og deres forældre på. Jeg vil til hver en tid bruge de kanaler, som jeg i forvejen har med forældre og elever (aula, drev, skoletube).

Og så er jeg med på, at det kan være nødvendigt at bruge telefonen til at ringe til den enkelte forældre og følge op på, hvordan barnet har det for tiden, især med de helt små. Men for mig er der forskel på at bruge ens private telefon til et telefonopkald og så som beskedtråd med opgaver/besvarelse af opgaver. Men det kan være, at det bare er mig.

Indlægget er også bragt på indskoling.blogspot.dk.