Susanne Christensen

Blog

Fjernundervising og digitale klasseværelser

Det er dag 3 med fjernundervisning, og hvordan mon det så går?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg talte med en kollega tidligere i dag, som er indsat som vikar i en klasse på mellemtrinnet, da deres lærer har ferie denne uge. Kollegaen havde ikke fjernundervisning i foråret, så alt dette med online møder og undervisning er helt nyt for hende. Og da jeg talte med hende i søndags, var hun en smule nervøs for, hvordan det skulle gå og om hun mon kunne finde ud af det, så jeg forsøgte selvfølgelig at klæde hende på så godt som muligt. Og efter tre dages undervisning online, er hun fortsat helt høj over, hvor godt det går, og det er jeg ret glad for.

Susanne Christensen

Jeg er lærer på 15. år, IT-vejleder på egen skole, kombinationsansat som konsulent på CFU i Aalborg og er i det hele taget blot rigtig nysgerrig på hvad der sker i folkeskolen uanset om vi taler dansk i indskolingen (som er mit primære område) eller Aula.

Jeg er nemlig it-vejleder på min skole, og ligesom i foråret må man sige, at vi har nok at se til. Dog ikke helt så travlt som jeg oplevede foråret, så folk har uden tvivl lært rigtig meget dengang, som de har taget med videre. Mit job er at guide og hjælpe mine kolleger, så de - forhåbentlig - forholdsvis hurtigt, kan navigere i at få oprettet møder i kalenderen, delt links med eleverne og hvad man ellers kan have brug for, når man skal undervise online. 

Jeg er også ret aktiv på de sociale medier, især facebook hvor der er mange store undervisningsgrupper. Jeg er sådan indrettet, at kan jeg hjælpe eller har jeg svaret, så forsøger jeg at hjælpe. Og i disse dage har jeg ikke tal på, hvor mange kommentarer jeg har lavet. Grupperne bugner nemlig af folk der efterspørger hjælp. Og i løbet af de sidste 3 dage har jeg set virkelig mange opslag i alle grupper, der spørger hjælp til lidt af hvert ift. Teams og Meet. (Egentlig lidt interessant - i foråret var der også mange spørgsmål til discord og zoom, men de er nærmest ikke eksisterende lige nu. Det vidner nok egentlig om, på trods af mine næste kommentarer, at skolerne har fået bedre styr på, hvad de skal gøre, når undervisningen flyttes online.)

Og det er her jeg måske godt kan blive en smule bekymret. For nogle af de spørgsmål der bliver stillet tænker jeg, at man som skole burde have styr på. Det kan f.eks. være hvordan kan jeg holde et online møde med mine elever i 0. klasse, når de endnu ikke er logget på en platform? Hvordan slår jeg lyden fra eleverne i Teams? Hvordan opretter jeg et Meet-link, som ikke lukker ned igen, så det ikke kan genbruges? Alt sammen spørgsmål jeg egentlig tænker, at skolen (om det så er forvaltning, ledelse eller it-vejleder) burde have formidlet info videre om til lærerne, så de ikke skal have disse bekymringer.

At undervise online stiller store krav til læreren ift. planlægning og strukturering. Og ja, den enkelte lærer/teamet skal selv stå for at arrangere møderne. Men det gør de forhåbentlig med kyndig hjælp fra deres skole (igen forvaltning, ledelse eller it-vejleder), så medarbejderne ikke skal famle i blinde og spørge om hjælp på de sociale medier for at finde ud af, hvad de skal gøre.

Måske handler det også om, at lærerne ikke altid ved, hvem de skal henvende sig til - eller hvem der kan hjælpe - hvis de har brug for det? På min skole er mine kolleger ikke i tvivl om, at de skal have fat i min kollega eller jeg. Og ellers går de til ledelsen, som så hiver fat i en af os. (Med fare for at jeg har kolleger som læser med, som ikke er enig...Men så ved de heldigvis, hvordan de kan få fat i mig! ;-))