Susanne Christensen
Blog
Fjernundervisning - lidt tanker...
Tanker om den planlægning der har stået på de sidste par dage, og som fortsat vil finde sted de kommende uger.
Rundt omkring på alle skoler i Danmark er der blevet knoklet de sidste par dage for at kopiere materialer, scanne, finde den gode ide, skrive planer, dele og sende til elever og forældre, osv. For selvfølgelig skal eleverne have noget at lave, når de i de kommende uger ikke må komme i skole. Jeg er ret imponeret når jeg dels ser hvad mine kolleger hurtigt fik gjort klart, dels ser hvordan det summer på diverse sociale medier med ideer og hjælp.
Men, det har også sat en masse tanker i gang. Og egentlig ville jeg gerne have haft skrevet dette indlæg i går, men jeg har også løbet stærkt de sidste par dage, så det er først nu jeg har tiden og roen til at få skrevet mine tanker ned.
Min skoleleder skrev i eftermiddags disse ord til forældre og medarbejdere på min skole: Fra skolens side anerkender jeg, at der kan være stor forskel på, hvad man de næste par uger er optaget af. COVID-19 kan for nogle familier jobmæssigt eller privat være alt for tæt på, hvorfor skolegang ikke synes at være det vigtigste nu. For andre betyder skolelukning nærvær og tid sammen i familien, hvor lektier og skoleaktiviteter bliver god adspredelse i dagligdagen.
Det er vise ord, for han har ret, og det har vi måske lidt glemt i vores iver eftet at forberede ugen for eleverne. Vi har familier, som skal forsøge at få hjemmearbejde og børnenes skolearbejde til at gå op i en højere enhed. Vi har familier, hvor forældrene fortsat skal på arbejde - måske ovenikøbet passe nogle af de kritiske arbejdspladser på sygehusene - og som skal have familieliv, arbejde og skole til at gå op i en højere enhed. Og så er der dem, som måske på den ene eller anden måde er ramt af sygdom. Måske også ramt af karantæne og dermed en usikkerhed, der ikke er særlig sjov at befinde sig i. Ved tilbagemeldingerne til lærerne undervejs de kommende uger og når engang vi igen er retur i skolen, må vi huske, at vores elever har stået i meget forskellige situationer og at overskuddet derfor kan have været større eller mindre.
Dernæst kommer selve skolearbejdet. Hvor mange af os har mon forældre, som kan være usikre på de lektier, som deres barn har fået? Jeg så en kommentar til en kollegas opslag, hvor der - dog i spøg - blev efterspurgt hjælp til dansk, matematik, engelsk, tysk og historie på 3 forskellige klassetrin. Men faktum er, at vi kan have forældre som i den grad kan være udfordret, når de skal hjælpe deres børn med lektierne. Derfor er det også rigtig vigtigt, at vi har fået formidlet ud til vores forældre, at de kan kontakte os, eller for de lidt større børn, at de ved, hvordan de kan få fat i læreren, så børn og forældre kan få den hjælp, som de har brug for.
Og det leder mig lidt hen mod min sidste tanke, som har fyldt en del det sidste døgns tid. Alle portaler, hjemmesider, osv., som har åbnet for adgang for alle elever. Det er på sin vis godt og skidt. Det er jo fantastisk med mange muligheder (og stor tak til diverse forlag og virksomheder), men inden man i flæng giver sig i kast med at dele alle links til højre og venstre til eleverne og forældrene, så overvej lige:
- Kan min klasse og mine forældre administrere alle de links?
- Kan mine elever hurtigt selv navigere rundt på siden, eller vil det give mere bøvl end det vil være en hjælp?
- Kan jeg evt. lave en videovejledning, hvor jeg kort og præcist viser, hvordan man bruger det nye link, så både børn og forældre bliver hjulpet på vej?
- Er der mon mere arbejde i at sætte sig ind i ‘alt det nye’, som derved kan gøre det uoverskueligt for alle parter, så det måske var bedre at holde fast i det, som børnene, forældrene og jeg selv kender?
- Giver portalen mening at anvende uden lærerhjælp?
Som altid når vi inddrager et nyt læremiddel i skolen, må vi også her være kritisk. Bare fordi der er åben adgang, er det ikke ensbetydende med, at det vil være godt for ens børn og forældre. Måske skaber det mere forvirring og uoverskuelighed for forældrene derhjemme? Samtidig er det dog vigtigt at pointerer, at der selvfølgelig er forskel alt efter hvilken aldersgruppe, man har i skolen. De ældste elever kan (måske) bedre navigere i, at der bliver tilføjet noget nyt, mens det for de yngste kan være bedre at være med ‘plejer’. Og 'plejer' kan nu også være meget godt - det giver tryghed over overskuelighed. ;-)