Susanne Christensen

Blog

Har du et Instagramklasseværelse?

Bliver du en smule svedt, når du er på Instagram (eller blot kigger på Pinterest) og ser de mange flotte klasseværelser, som bliver præsenteret? Så tag en dyb indånding - det er helt ok, at dit klasseværelse ikke ser sådan ud.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis man er blot en smule aktiv på Instagram og følger diverse lærersider, så kan man nok ikke undgå at se de mange opslag fra især amerikanske lærere, som viser deres lokaler frem som inspiration til andre. Og her kan man godt blive en smule forpustet. For i disse lokaler matcher alle ophæng selvfølgelig i farverne, der er styr på bøgerne i kasserne, der er selvfølgelig forskellige rum i rummet (læsehjørne, bananbord, samlingsplads, osv.), ordvæggen er klar, og så videre, og så videre. Det er en trend, som de senere år er begyndt at vinde mere og mere indpas herhjemme, omend vi - heldigvis - er langt fra amerikanske tilstande endnu.

Susanne Christensen

Jeg er lærer på 15. år, IT-vejleder på egen skole, kombinationsansat som konsulent på CFU i Aalborg og er i det hele taget blot rigtig nysgerrig på hvad der sker i folkeskolen uanset om vi taler dansk i indskolingen (som er mit primære område) eller Aula.

Og hvorfor skriver jeg så heldigvis? Fordi det er helt ok, hvis dit lokale ikke matcher 100% i alt hvad der hænger i klassen. Fordi det er ok, hvis du ikke når at få gjort alle de ting klar, som du gerne vil have op at hænge. Fordi det er ok, hvis du ikke får sorteret bøgerne inden skolestart. Fordi det er er… Fordi det du gør, er godt nok!

Vi bliver ikke bedre lærere af, at alt i vores klasse matcher, at væggene er fyldt op fra dag 1, og at alt er 100% klar i klassen. Til gengæld vil jeg gerne komme med et par input til overvejelser, inden man kaster sig ud i projekt Instagramklasseværelse.

  • Det du gerne vil hænge op, er det noget der skal bruges nu eller først senere? Kunne det være en ide at vente med ophæng, til det giver mening for eleverne?
  • Hvor meget har du oppe at hænge på væggene? For meget kan være lig med overstimulering for en række elever, hvilket ikke fører noget godt med sig.
  • Er der plads til elevernes arbejde? Måske vil det give mening at inddrage eleverne ift., hvad der hænges op på væggen. Det kan dels være deres projekter, eller ordkort mv. som de gerne vil have op til brug i undervisningen.
  • Er det nødvendigt for dig med et fælles tema i klassen? Er det lige nu og her tiden og energien skal bruges på det? Eller er der andet du hellere vil bruge din tid på, så de ting du har i forvejen eller hurtigt kan få fat på sagtens kan bruges?

Tag en dyb indånding, sørg for din klasse er klar til eleverne kommer og vælg så, hvor du vil bruge din energi. Måske der bliver frigivet energi på et senere tidspunkt til at gøre noget af alt det du vil. Måske skal energien lige nu bruges på årsplaner, info til forældrene og de første dage i skole.