Susanne Christensen
Blog
Hvad gør vi med læsningen?
Vi skal have børn og unge i gang med at læse. Måske skal vi huske, at al læsning er læsning.
I sidste uge hørte jeg et webinar med Trine Nobelius (læringskonsulent fra uvm.dk). Hun sagde på et tidspunkt noget i retning af: “Læsning er ikke en lektie. Det er en daglig rutine.” Og hun har ret. Læsning er ikke kun noget vi gør i skolen, der er også brug for det derhjemme. Der er brug for at læse rigtig mange timer, for at blive habile læsere, og skulle vi udelukkende gøre det i skoletiden, så kunne dansktimerne ikke bruges på andet - og der er jo også meget andet, som vi skal sørge for at få styr på i skolen. Så det er nødvendigt, at få forældre til at skabe gode vaner omkring læsningen derhjemme, så eleverne når de bliver ældre selv tager fat i en bog.
Men hvordan får vi børn og unge til at læse mere? Vi skal have sat ind med de gode vaner tidligt, så der er noget at bygge videre på, efterhånden som man bliver ældre. Men vi skal også have fokus på, at al læsning er læsning - uanset om det foregår i Anders And blade eller kapitelbøger.
Hvor mange af jer har stået på biblioteket med jeres klasse og sagt til en elev “nej, den må du ikke læse, du skal vælge en rigtig bog”?. Det har jeg i hvert fald. For mange år siden, da jeg ikke vidste bedre. For det er jo hvad jeg selv var opvokset med, og hvad jeg havde lært. Men hvad nu, hvis det var tegneserien eller den grafiske roman eller den lidt for lette bog, som kunne få eleven til at læse. Er det så ikke lige meget, hvad eleven læser?
Bogskam er en ting. Vi ser det blandt voksne, som ikke tør stå ved, hvad de egentlig læser og godt kan lide at læse. Eller når andre stikker næsen i sky, fordi man ikke lige har læst den og den klasiker, eller ikke er enig i en af de helt store boghypes lige nu. Måske nogle af jer sidder og tænker, det sker da ikke. Men jo, det gør det. Desværre. Og måske ligger nogle af disse ting så dybt indgroet i os, at vi får givet det videre til vores børn og unge.
Hvis vi skal have børn og unge til at læse, må vi sørge for, at de har en mangfoldighed af litteratur, som de kan vælge imellem. (Og derfor er skolebibliotekerne vigtige på skolerne!) Alle genre, alle typer og også med en mangfoldighed af repræsentation, så alle kan føle sig hørt og set i den litteratur de læser. Vi skal godtage, at man som elev vælger en bog, som måske er lettere end det niveau eleven er på. Vi skal acceptere, at en elev vælger at læse et Anders blad, en tegneserie eller en grafisk roman. Og vi skal hjælpe og inspirere, så eleverne kan finde gode historier.
Og så skal vi have hjemmene med. Vi skal oplyse forældre om vigtigheden af at læse, hvad læsningen kan og hvorfor er det relevant at holde den ved lige.
Jeg faldt for et stykke tid siden over Benjamin Lamberths blogindlæg, hvor han fortæller, hvordan de har fået gang i læsningen derhjemme. Det er ikke sikkert ideerne virker for alle, men for mig var de alligevel tankevækkende. Der skal gives plads til læsningen - og der skal gives plads uanset om man er barn eller voksen.
Gode ideer og input kan også findes i Ulla Maria Michaelsen og Dorthe Rise nye bog Læselyst. Og er man ny i indskolingen så tag et kig på Sikker læsestart og Flydende læsning. Det er ikke sikkert alle ideerne kan bruges, men så man man måske blive inspireret og få noget at bygge videre på.
https://benjaminlamberth.dk/nu-laeser-min-datter-en-roman-paa-en-dag/
https://gyldendal-uddannelse.dk/products/laselyst-bog-53964-9788702321845
https://www.akademisk.dk/sikker-laesestart
https://www.akademisk.dk/flydende-laesning-i-praksis-0