Susanne Christensen

Blog

Skal jeg virkelig arbejde kreativt med IT?

Selvfølgelig skal du kaste dig ud i at arbejde kreativt med IT. Du skal have fokus på det faglige og understøtte arbejdet didaktisk, eleverne skal nok blive klogere på programmerne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uge skrev jeg et indlæg om at lade eleverne arbejde kreativt med IT, og med gode forslag til programmer i f.eks. Skoletube, som vil være oplagt at gå i gang med.

Susanne Christensen

Jeg er lærer på 15. år, IT-vejleder på egen skole, kombinationsansat som konsulent på CFU i Aalborg og er i det hele taget blot rigtig nysgerrig på hvad der sker i folkeskolen uanset om vi taler dansk i indskolingen (som er mit primære område) eller Aula.

I dag havde vi så fagudvalg i dansk på min skole, hvor vi bl.a. kiggede lidt på nogle af programmerne og muligheden for at lade eleverne arbejde mere kreativt. Vi havde ikke så lang tid, så min PLC kollega og jeg havde på forhånd valgt, hvad vi gerne ville præsentere kollegerne for. Og så forsøgte vi også at lægge op til, at det skulle være noget de kunne bruge her og nu, dvs. de skulle indtænke nuværende eller næste forløb. Det gik ret godt, og jeg tror vi fik rykket lidt ved nogle grænser.

Og det med grænserne fik mig til at tænke lidt… For ofte møder jeg lærere og pædagoger som ikke tør give sig i kast med IT, fordi de ikke selv kan eller ikke føler sig stærke i det. Og det er så ærgerligt, for man behøves ikke at være ekspert i et program for at give sig i kast med det. Lær det om nødvendigt sammen med eleverne. Vær ærlig og sig, at I ikke kender det så godt, men at I ved der kan laves noget fedt. Og lad så eleverne afprøve og hjælpe hinanden. Ofte er de hurtigere og mere intuitive ift. at vide, hvor de skal klikke henne, og som lærer får man hurtigt et overblik over, hvem man kan støtte sig lidt op af. Eller allier dig med skolens it-vejleder og spørg, om de vil komme med ud i klassen og præsentere programmet. Du som faglærer har styr på det faglige, målet og opgave - it-vejlederen har tjek på brugen af programmet, og kan evt. introducerer for et par elever, som så bliver superbrugere. (Pssst. Vil man gerne prøve det lidt selv eller se videoer med eleverne, så kig forbi Skoletubeguiden. Den er genial!)

For et par år siden skulle et par årgange deltage i Multimediefestivalen på Aalborg Seminarium. 3. årgang skulle lave stop motion film, hvilket de aldrig havde prøvet før. De havde heller aldrig arbejdet i WeVideo før. Men lærerne tog imod udfordringen (og jeg ved, at det var en udfordring). Jeg som IT-vejleder lånte 2 elever fra hver klasse og præsenterede dem for programmet og hvordan man lavede stop motion. Jeg havde også lavet en video omkring programmet, som lærerne så sammen med eleverne. Og så gik de i gang. Lærerne havde styr på det faglige indhold og hvad filmene skulle indeholde - jeg hjalp med det tekniske. Eleverne fandt lynhurtigt ud af, hvem de kunne spørge om hjælp i klassen. Og så kom de til mig på PLC, når det hele drillede fuldstændig. Den ene af lærerne kom efter de første par dage og konstaterede at det var fedt, og at det på en eller anden måde egentlig var befriende, at de ikke kunne hjælpe med det tekniske, for det betød jo, at eleverne selv måtte finde ud af det. (HER kan du se en af gruppernes stop motion, hvis du er nysgerrig.)

I dag til vores fagudvalgsmøde sad jeg så med de samme lærere. De har nu en anden klasse, og jeg præsentere dem for WeVideo og vi talte om, at hvordan de på en simpel måde kunne sætte i det værk i deres 2. klasse. De var med og helt klar på ideen. Vi kom til at snakke om arbejdet for et par år siden. De kunne huske, at det havde været hårdt og indimellem uoverskueligt (det var også et stort projekt), og jeg tror egentlig de havde glemt alt det gode, som ugerne også førte med sig. Jeg kan i hvert fald se, at de samme elever fik noget med sig, så da nye lærere overtog dem i 4. klasse, kunne de nogle ting i programmet, som de kunne arbejde videre med. Og lærerne, ja de kaster sig ud i projekt WeVideo igen med deres nye klasser. 

Og så har lærerne fra 2. årgang et godt tip. Sæt jer sammen som dansklærere (eller hvem I nu er) og lav den opgave, som I gerne vil stille eleven. Ikke noget med at gå i detaljer med programmet, men det helt basale - hvad er det, vi gerne vil have klassen til at lave og hvordan. Når man selv har prøvet det, så virker det ikke helt så uoverskueligt at sætte det igang efterfølgende. Og så kan man jo altid alliere sig med it-vejlederen, så denne kan være med på sidelinjen. ;-)

PS. Er du nysgerrig på, hvad vi præsenterede lærerne for på fagudvalgsmødet? Lærerne fra 3.-6. klasse blev introduceret til BogBento og hvordan man kan lave det med digitale collager i Google Slides, der efterfølgende bearbejdes i ThingLink. 2. årgang talte om WeVideo og en smule Book Creator (som de har prøvet før), mens 1. årgang arbejdede med Book Creator.