Heidi Macdams

Blog

Om et år springer Janus ud

Men om det bliver ud af skabet eller ud fra en bro, afhænger af hvordan jeg taler med hans klassekammerater om homofobi.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 2010 iværksatte Amnesti International et projekt om homofobi i folkeskolen. I samtlige 25 deltagende klasser oplevede lærerne, at det var et problem på deres skole. I dag - 8 år senere - er det ikke blevet mindre aktuelt.

Fodboldkampen fra i går er det store samtaleemne i klassen. Der er delte meninger om hvordan modstanderne spillede og især om dommeren. 'Bøssedommer' og 'svans' er de ord, der hviner i mine ører. Janus sidder for sig selv og siger ikke noget. Det er der heller ikke nogen andre der gør. 

Hvis vi ikke griber ind overfor elevernes forråede tone er vi medskyldige i, at der er elever der føler sig udenfor på grund af deres seksualitet. Det kan vi ikke være bekendt. Vi skal gå forrest og vise dem at seksualitet ikke er tabu. 

Heidi Macdams

Jeg har været i folkeskolen siden 2005. Det føles ikke så længe, men jeg bliver gang på gang overrasket når jeg fortæller hvor længe jeg har været lærer. Jeg nyder det hver dag, men jeg får også ondt indeni når jeg møder de elever der har ondt i livet og som hænger i med det yderste af neglene. Både de elever der kommer fra velfungerende ressourcestærke familier og dem der lever i de familier der kæmper hver dag. Min undervisning handler ikke kun om formler og gloser, men i lige så høj grad om livsduelighed og dannelse. Min stemme er min, mine kollegaers, forældrenes og børnenes. Mine meninger er mine - kun mine.

I år vil jeg gøre en ekstra indsats for, at skabe rum og tale med mine elever om deres sprog og den homofobi de - uden at ville det - udviser overfor deres klassekammerater. Jeg vil tilbyde dem alternative kraftudtryk istedet for dem de bruger nu. Jeg vil stille dem til ansvar for de ord de vælger at bruge. Jeg vil udstille ordene uden at udstille eleverne, selvom det bliver svært. Jeg håber, at jeg lykkedes med det. 

Jeg håber også Janus springer ud af skabet. Og jeg ved at jeg vil gøre mit til, at det er hans kammerater der står klar til at gribe ham.