Helle Rahbek

Blog

Cirkus læselyst?

Laver vi for meget gøgl for at få eleverne til at læse?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad mig starte med at slå fast, der er ikke noget jeg hellere vil, end at være med til at biddrage til elevernes læselyst og forhåbentlig få endnu flere til at læse. Men jeg vil gerne dele nogle tanker omkring læselyst aktiviteter.

Det vrimler med idéer til aktiviteter, vi kan lave for at skabe læselyst hos eleverne. Jeg har selv rigtigt mange idéer. Men den senere tid har jeg tænkt lidt over, om vi i virkeligheden er ved at lave et cirkus ud af det at læse?

Der laves speeddate med en bog, book tasting, lykkeposer, stedbaseret læsning, læsebingo osv. Alt sammen virkelige sjove og spændende ting. Men jeg tror altså, at det er vigtigt, at vi laver det drypvis henover året. Lad være med at fyre det hele af på en gang. Eleverne skal også kunne fordybe sig i en bog, uden at den skal pakkes ind i alle mulige aktiviteter. Hvad med de elever som allerede har lyst til at læse? Glemmer vi dem, og får de ro til at læse og opleve litteraturen?

Helle Rahbek

Lærer, uddannet skolebibliotekar og er nu PLC-vejleder. Pædagogisk konsulent ved Via Center for Undervisningsmidler og master i børnelitteratur. Jeg vil skrive om det, jeg synes rører sig på PLC-området, lidt om dagligdagen på PLC og nyt fra CFU, som kan bruges på PLC. Jeg tænker også i tips og gode ideer til PLC.

Man skal naturligvis skelne mellem den litteratur, man læser som en del af litteraturundervisningen, hvor eleverne ofte ikke selv har mulighed for at vælge, hvilken bog de skal arbejde med. I den forbindelse er jeg stor tilhænger af, at man har en anderledes tilgang til litteraturarbejdet og krydrer det med forskellige aktiviteter. Dette sat over for de bøger eleverne selv vælger til deres egen selvstændige læsning blot af lyst og glæde.

Vi ved, at den rigtige bog på det rigtige tidspunkt er alt afgørende for, om eleverne har lyst til at læse.

Så vi skal være lydhøre overfor, hvilke ønsker eleverne har til deres læsning. Dette kan vi bl.a. gøre ved at sikre, at de har adgang til relevant læsestof. At give dem lov til at læse på tværs af medier, og at der findes tilgængelig litteratur (aldersvarende) både til de dygtige, men også de læsesvage elever. Og  vi skal selvfølgelig vise interesse for og spørge ind til,hvad de gerne vil læse.

Så min pointe med dette indlæg er blot:  Tænk over hvornår og hvor ofte der laves spændende, anderledes og (måske) motiverende aktiviteter i forbindelse med læselyst. Og gør det drypvis i løbet af skoleåret.