Helle Rahbek

Blog

Læselyst: Prøv lykken

- Træk en bog

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mon ikke vi alle kender de elever, der aldrig vil have den bog vi finder til dem på skolebiblioteket? Hvordan kan man pirre deres og andres læselyst?

Vi har bestemt os for bl.a. at prøve med lykkeposer. Idéen er at eleverne på mellemtrinnet kan trække en brun prøvekuvert, der indeholder skønlitterære bøger. På forsiden af kuverten er en tegning, der kan give et hint om, hvilken genre eller type litteratur det er. Selve kuverten indeholder 3 forskellige bøger i varierende sværhedsgrad. Det vil sige, at der gerne skulle være én af bøgerne, der passer til elevens læseniveau. Man skal kun vælge den bog, der passer til ens læseniveau. Her kan man evt. få hjælp af læreren eller bibliotekaren. De øvrige lader man blive i kuverten. Vores opgave som bibliotekarer bliver at sørge for, at der altid er tre bøger i kuverten. Jeg er spændt på, hvordan eleverne tager imod det, når de igen er tilbage på skolebiblioteket.

En anden ting vi har planlagt, er at prøve at abonnere på Buggi fra DBC. Det ser ud til at være et spændende site, der spiller sammen med skolebiblioteket, da det bliver sat op med skolens samling af bøger. I Buggi kan eleverne på mellemtrinnet gå på jagt efter spændende bøger ved hjælp af emojis og interaktive figurer. Man kan også vælge sværhedsgrad, længde på bøgerne, og hvor mange illustrationer der skal være i forhold til mængden af tekst. Jeg tror, det er noget der vil motivere mange børn til at finde bøger på skolebiblioteket. Det er i al fald noget vi skal have prøvet af.

Helle Rahbek

Lærer, uddannet skolebibliotekar og er nu PLC-vejleder. Pædagogisk konsulent ved Via Center for Undervisningsmidler og master i børnelitteratur. Jeg vil skrive om det, jeg synes rører sig på PLC-området, lidt om dagligdagen på PLC og nyt fra CFU, som kan bruges på PLC. Jeg tænker også i tips og gode ideer til PLC.

Nogle gange tænker jeg, om ikke vi skal passe på med at få lavet et ”tivoli” ud af alt det, vi prøver at lokke eleverne med for at få dem til at læse? Men det er jo dobbeltsidet, da vi jo gerne vil gøre rigtigt meget for at få dem til at læse og fastholde læselysten. Så egentlig er jeg nok nået frem til, at alle kneb gælder i læselystens navn.