Helle Rahbek
Blog
Nytårsønsker for PLC
Indgangen til et nyt år giver ofte anledning til at reflektere over tingenes tilstand og fremsætte nogle ønsker for det kommende år.
Jeg har nogle ønsker for landets PLC’ere, velvidende at det ikke er altid man får sine ønsker opfyldt.
Flere kommuner og skoler opprioriterer og bruger den ressource, der ligger i skolernes PLC.
Man kommer ikke udenom at skolerne bliver nødt til afsætte timer til arbejdet i PLC. Her er en hel række af skolens ressourcepersoner, der hver i sær er specialister inden for deres område. Det skal/bør man dyrke til gavn for skolens elever. Ud over timer til den enkelte vejleders opgaver, skal der også være tid til samarbejde på tværs af vejlerne. Sammen er vi også med til at understøtte det undervisende personales planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning, som der står i bekendtgørelsen.
Opprioritering af skolernes bemandede udlånstimer til skolebiblioteket
Det er vigtigt for eleverne at de møder en engageret skolebibliotekar, der sammen med læreren kan vejlede og stimulere deres læselyst. Skolebibliotekaren formidler bl.a. gennem booktalks, udstillinger, oplæsning, men lytter og spørger også ind til elevernes læseinteresser. I samarbejde med læreren findes bøger, der passer til den enkeltes læseniveau. Alt sammen for at styrke læselysten, hvilket fører mig frem til mit tredje ønske
Styrke læselysten hos børn og unge
Det er et stort og måske urealistisk ønske, men vi bliver nødt til at prøve, om vi kan finde andre og flere veje ind til at styrke elevernes læselyst. Vi skal sørge for, at der er adgang til masser af bøger både skønlitteratur og faglitteratur, og både i papirform og elektronisk. Vi skal møde eleverne, der hvor de er, og finde bøger der har deres interesse. Senere har vi så måske held til også at føre dem videre ind i andre bøger, de ikke vidste, der også kunne være spændende Kunne PLC invitere forældrene med ind i dette arbejde? Jeg tror, det er vigtigt, at vi får forældrene med, da de spiller er vigtig rolle i børns lyst og glæde ved bøger. Ved at invitere dem ind, kan vi give gode råd og ideer til, hvordan de kan støtte op omkring deres børns lyst til læsning. Her har alle vejlederne med deres forskellige kompetencer mulighed for at byde ind med forskellige perspektiver.
Godt nytår!