Helle Rahbek
Blog
Men først skal bogen læses
Det kan være svært at nå at læse de nye bøger, vi indkøber til skolebiblioteket.
Hverdagen som skolebibliotekar levner ikke megen tid til fordybelse i børne- og ungdomslitteraturen. Hvad enten vi vil det eller ej, så er det nemmest at ”sælge” en bog til eleverne, hvis man enten har læst den eller i al fald ved noget om den. Via mit arbejde som CFU konsulent, har jeg tilgang til meget ny litteratur. Jeg læser derfor mange børne- og ungdomsbøger, hvilket også kommer mig til gavn på skolebiblioteket. Men hvad kan man gøre, når ikke tiden er til at læse bøgerne fuldt ud? Langt de fleste forlag udgiver nyhedsbreve omkring den litteratur de udgiver. Jeg synes, det er en god idé at abonnere på disse, da man her får et godt overblik over den nye litteratur. Og tit kan man brugde de korte beskrivelser af bøgerne i sin formidling til eleverne, når tiden er knap.
Lad også eleverne formidle
Det fungerer også rigtig godt at lade eleverne formidle deres bøger til hinanden. Det behøver ikke altid være skriftlig anmeldelse af bogen. Der findes andre måder, som eleverne kan inspirere hinanden på. På min skole tilbyder vi fra PLC’s side at komme ud i klasserne på 4.årg. og lave et introforløb til en digital boganmeldelse. Idéen er at eleverne så arbejder videre med det i klassen. De laver en anmeldelse som bliver filmet og uploaded til skoletube. Herefter laves en QR kode der sættes på bogen med bogplast. Da bogen ofte bliver hurtigt udlånt, laver vi også en farvekopi af bogens forside, hvor QR koden er på. Begge dele bliver udstillet på skolebiblioteket. Vupti så bliver bøgerne lånt mange gange, for eleverne synes, det er fedt at se og høre en kammerat fortælle om bogen på en lille film.
En anden måde at lade eleverne formidle på er at lade dem stille sig op i en dobbelt rundkreds med hver deres bog. Man har nu 1-2 minutter til at anbefale sin bog for den, der står overfor. Man skiftes til at anbefale. Det virker godt også ved de eleverne, der ikke har lyst til at fortælle overfor hele klassen.