Ungdomsbyen

Blog

7 sjove øvelser til at styrke socialt samvær, motivation og bevægelse

Relationer dannes gennem sanser, oplevelser og fælles referencer. Det må vi ikke glemme i det digitale klasseværelse. Ungdomsbyen har samlet 7 sociale øvelser for at skabe sjov og nærvær på afstand.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De yngste elever er vendt tilbage til klasselokalerne, men for de ældste elever står den stadig på online undervisning.

Ungdomsbyen

Ungdomsbyen vil gerne være med til at forberede eleverne til et demokratisk samfund, så de aktivt kan være med til at opbygge en bedre verden. Via heldagskurser ruster vi eleverne til voksenlivet ved at styrke deres demokratiske evner, give dem viden om menneskerettigheder, konflikthåndtering og globale spørgsmål. Vi har kurser i økonomi og uddannelsesvalg, som giver eleverne viden og indsigt i områderne. Og vi har mange års erfaring i at arbejde med samarbejdspartnere, hvor vores pædagogiske konsulenter laver undervisningsmaterialer og hjemmesidematerialer til forskellige formål.

Ungdomsbyen hører fra lærere, at de er bekymrede for det sociale fællesskab i det digitale klasseværelse. Eleverne er skærmtrætte, og de savner hinanden. Mistrivsel og mangel på fællesskabsfølelse påvirker motivationen og kan i sidste ende påvirke det faglige niveau. Vi har samlet 7 sociale øvelser for at skabe sjov og nærvær på afstand.  

7 sjove øvelser til at styrke socialt samvær, motivation og bevægelse 

Relationer dannes gennem sanser, oplevelser og fælles referencer. Det må vi ikke glemme i det digitale klasseværelse. Brug øvelserne til at stimulere motivation for at deltage og minde eleverne om, at de stadig er del af et klassefællesskab.  

1. Hometour: Elevernes værelser og hjem danner lige nu rammen for undervisningen. Bed eleverne om at tage fotos eller optage en kort video, som eleverne viser for hinanden på tværs i små grupper, om:

- Hvordan de har indrettet deres hjemmeskole-plads

- Hvordan de sørger for at få bevæget sig

- Hvad de spiser og drikker for at holde sig vågne og friske

1-3 elever skiftes til at vise det frem hver dag, så når de andre også lige at få søvnen ud af øjenkrogene.

2. Vis noget for klassen: Et spontant indslag, hvor eleverne kommer på banen, og du får fysisk aktivitet indarbejdet. Stil dine elever opgaver, hvor de på tid skal løbe ud og hente ting fra hjemmet og vise dem frem for klassen.

3. Tegn efter mig: Få eleverne til at tegne, hvad du siger, men uden at vise dem, hvad de skal tegne. Eleverne bruger deres sanser og bliver kreativt aktiveret. Til sidst viser de tegningerne frem, og I snakker om i plenum hvor forskellig kommunikation opfattes online af os hver især.

4. Historieroulette: Du starter en historieroulette, som eleverne hver især skal bygge videre på. Det er kreativt, indbyder til grin og giver mulighed for, at alle elever kan komme på banen. Vis dem gerne fotos undervejs, som stimulerer historiens fremdrift.

5. Tag et billede fra en gåtur i lokalområdet: Sæt en gåtur i lokalområdet på skemaet. Bed eleverne om at tage et billede af noget fagligt relevant eller andet, de har set på deres gåtur, og som de efterfølgende viser til klassen i mindre grupper.

6. Gåtur-makkerpar: Du kan inddele klassen i gåtur-makkerpar, der kan videochatte sammen undervejs. Hele klassen kan også lytte til samme podcast, mens de går, som de bagefter skal drøfte i klassen.

7. Det bedste og det værste fra dagen: Bed eleverne skrive et nummer på en skala fra 1- 10 på et papir, som de viser til de andre via kameraet. Lad dem skrive i chatten, hvad der var det bedste og det værste fra timen eller dagen. Det gør dem opmærksomme på hinanden i det sociale fællesskab og giver dig en fornemmelse af, hvordan de har det hver især, samt om der er gentagne negative elevmønstre.

Dit modige engagement tæller som lærer

Deltag selv aktivt og modigt. Det styrker engagementet og modet hos dine elever. Det vil være nemmere for eleverne at kaste sig ud i øvelserne, hvis de oplever, at deres lærer også er med på sjov og klar til at mødes socialt på utraditionel vis.

Skærmhilsner fra Ungdomsbyens pædagogiske konsulenter.