Kunst og kreativitet i skolen
Blog
Podcast: 8.D har skabt lydunivers til ny-klassikeren INTET
Et samarbejde ml. klassens dansklærer og en komponist, har givet gejst og kastet ny-producerede podcast af sig på Tibberupskolen i Helsingør Kommune.
Det er onsdag på Tibberupskolen lige efter et spisefrikvarter. Der hænger juleguirlander i lokalet, og alle har lige været en tur forbi en corona-kviktest. En enkelt må sendes hjem. Der går nogle minutter inden der falder ro over klassen.
Eleverne i 8.D retter opmærksomheden mod gæsteunderviser Mathias, der på tavlen gennemgår hvad begreberne ”volumen” og ”pano” er, og hvordan eleverne kan bruge begge dele i computerprogrammet ”Soundation” (rettet, red.), som alle har adgang til via deres skolecomputere. Et program der kan hjælpe med at skabe stærke lydbilleder i den podcast de er ved at lave. For lyd er ikke bare lyd. Ved at arbejde med volumen og panorering i lydbilleder, som en del af en historie, kan man skrue op og ned for de lytteroplevelser man skaber.
Podcast, eller det der før i tiden typisk hed radiofortællinger eller lydmontage, er blevet en populær genre, også blandt børn og unge. Som undervisere i danskfaget vil vide, er podcast-genren tilmed blevet en del af det man kan komme til eksamen i, til afgangsprøven i 9. klasse. Derfor eksperimenteres der på mange skoler med at inddrage podcast i undervisningen.
Tibberupskolen har fornyligt indkøbt podcast-udstyr og indrettet to lydstudier, hvor skolens elever snart kan producere egne podcast. Men inden der bliver åbnet for alle elever, skal udstyr og muligheder afprøves i mindre skala, en opgave som udskolingslærer og PLC-medarbejder Elisabeth Hayes har taget på sig.
Elisabeth og 8.D har derfor brugt noget af december måned på at samarbejde med musiker og komponist Mathias Madsen Munch. Mathias har flere års erfaring med at undervise i podcast-genren. Udover at kunne åbne for podcast-studierne, har opgaven på Tibberupskolen været at finde et format for undervisningen, der kan anvendes bredt, og som tager hensyn til at eleverne i Helsingør Kommune bruger Chromebooks, og derfor kun har adgang til bestemte programmer på PCen. Og som en ekstra krølle: at gøre podcast-workshoppen relevant direkte ind i danskfaget.
Klassen arbejdede allerede med Janne Tellers ny-klassiske bog INTET, hvor eleverne i fortællingen stilles over for etiske valg, mens grotesk ondskab eskalerer og gruppepres hersker. Et univers med masser af saft og kraft. Bogen blev derfor et nærliggende litterært og tematisk bagtæppe for elevernes produktioner.
Undervejs har Mathias både deltaget som online gæsteunderviser og været på besøg live i klassen.
Om forløbet siger Elisabeth:
”Eleverne indledte med at lave et storyboard, hvor de omskrev en scene fra bogen, som de bagefter underbyggede med lydeffekter, musik og speak.
Undervejs fandt de lydeffekter, speak, musik, fade ind/ud mm, der kunne underbygge deres manuskript. Mange fandt ud af at tilføre elementer som fx citater fra bogen eller deres egen tolkning af bogen. Alt dette gav liv til deres podcast.
Eleverne har lært at bruge skolens nye podcast-udstyr og skole-tubeprogrammet Soundation, der blandt andet har indbyggede lyde og mulighed for at lave ekko og forvrænge stemmer.
Klassen har før prøvet at lave ”podcast” på deres computere og mobiler. I denne omgang var det tydeligt at mærke, at det rigtige udstyr og programmer, gode studier og pult til optagelse og mix af lyd, betyder at eleverne tager projektet meget mere seriøst og lægger kræfter i at få det til at lyde godt.
Mathias holdt som det første et oplæg om, hvordan man i traditionelle film, fabrikerede og optog lydeffekter til at underbygge spillefilm. Eleverne fik med den viden i baggagen værktøjer til hjemme at fabrikere og optage lyd, der underbyggede deres podcast. Mathias støttede eleverne gennem hele processen, ved at lytte til podcast og komme med forslag til forbedringer i opbygning og lydeffekter.”
”Det har været et forrygende forløb.” slutter Elisabeth.
Her et par citater fra klassens evaluering:
- ”Jeg synes at det var et godt forløb + at man lærte mere om noget teknisk.”
- ”Det var rart at lave noget anderledes + at det var sjovt at man selv måtte vælge emne.”
- ”Det var sjovt med noget anderledes og at det ikke var så fagligt – skønt ikke bare at sidde ved sit bord i klassen.”
- ”Det gav en viden om at lave video og film”
- ”Det var interessant at arbejde med nye ting, som vi ikke har prøvet før. Vi lærte en hel del nyt om redigering.”
Også gæsteunderviser Mathias Madsen Munch er tilfreds:
”Det var en fornøjelse at samarbejde med Elisabeth om podcast-forløbet, og bidrage til at Tibberupskolens nyindkøbte udstyr kommer bedst muligt i spil. Eleverne er meget velbevandrede i de digitale platforme, men har brug for sparring omkring håndtering af computerprogrammerne. Det er planen, at eleverne skal lære metoderne videre til de andre elever på skolen, så alle får mulighed for at indgå i et levende podcast-miljø. Det tror jeg de kan nu. Der er i hvert fald rig mulighed for, at nye elev-producerede lydfortællinger kan optages og produceres i Tibberupskolens lydstudier.”
Og jo, Elisabeth fortæller at klassen efter at juleguirlander og coronasmitte nu næsten er pakket væk, er i gang med at lære andre klasser at lave podcast.
Hør eksemlper på elevpodcast her: