Læreruddannelsens forening for madkundskab

Læreruddannelsens forening for madkundskab

Blog

Småkager online

Foto: "Små kloder" af Jakob Korreborg-Hegerlund

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som alle andre sidder vi undervisere og studerende i faget madkundskab på læreruddannelsen hjemme bag skærmene og forsøger at komme i mål med det hele. Online undervisningen har sine begrænsninger, ikke mindst i de praktisk/musiske fag. Jeg havde planlagt et forløb udfra årets tema i MADKAMP, ”Krig i køkkenet”, som jeg måtte gentænke, da det pludselig skulle gennemføres online. Det endte såmænd ret godt, om end det blev anderledes, end jeg oprindeligt havde forestillet mig - og selvfølgelig kom til at mangle noget helt centralt.

”Krig i køkkenet” har fokus på kreativitet og innovation i forhold til mad og måltider i krig og krisetider og hvordan et samfunds madkultur forandres i den forbindelse. Og aldrig har et tema i MADKAMP været mere aktuelt end i år!

Det sønderjyske kaffebord, som har sine rødder i krig og krisetid, er en del af materialet. De studerende fik til opgave at bage en signatursmåkage hjemme. En grundopskrift med 100 g smør, 125 g mel samt 40 g flormelis blev med kreativitet, smagskompetence og ikke mindst stor eftertænksomhed og refleksion over temaet, forvandlet til de mest fantastisk småkager! Med til opgaven hørte at kunne svare på:

Læreruddannelsens forening for madkundskab

I Læreruddannelsens forening for madkundskab er professionshøjskolernes madkundskabsundervisere samlet om at styrke og udvikle madkundskabsfaget såvel på læreruddannelserne som i folkeskolen. Med denne blog ønsker vi at sætte fokus på faget gennem deling af faglig viden og holdninger.

Hvad hedder kagerne?​ Hvad skal de symbolisere?​ Hvorfor ser de ud, som de gør?​ Begrund valg af ingredienser/smagsgivere.​ Prøv også at formidle smagen til hinanden med sprog.​

Og hold nu op, hvor det bare strømmede ind med billeder af smukke kager, der symboliserede alt fra klima- og raceproblemer til corona-krise. Særligt fællesskab og omsorg stod stærkt i udtrykkene. Der var Sammenholdskager, Hjertevarme, Hjertedrømme, En kærlig hånd og Tid til at stå sammen - alle formet som hjerter med forskellige varme krydderier og symbolske udtryk. Der var All lives matters, hvor hvid og brun dej var snoet sammen i kranse. Der var Broccoli Heaven og Kostrådskager med ekstra sunde sager, som respons på de netop lancerede nye kostråd. Og der var Små kloder med krydderier og smagsgivere fra hele verden, for når nu vi ikke kan komme ud i verden, så må verden komme til os, som der blev sagt i fremlæggelsen.

Hvordan kagerne smagte ved kun Jakob og hans familie. Vi andre måtte tage til takke med at forestille os det udfra beskrivelsen. De studerende løste opgaven på bedste vis, og meget formidling kan lade sig gøre virtuelt, men i madkundskab er vi - blandt meget andet - afhængig af en æstetisk dimension som ikke findes i småkager online. Smagen.

Powered by Labrador CMS