Læreruddannelsens forening for madkundskab
Blog
Hvordan underviser du i madlavningsmetoder?
Nyt læremiddel: Madlavningsmetoder - skåret ud i pap.
’Grundmetoder og madteknik’ er et af færdigheds- og vidensområderne i den obligatorisk del af madkundskabsfaget. Madlavningsteknikker findes der et utal af, og de kan defineres som de arbejdsprocesser, der kommer før metoderne fx snitte, skære, hakke eller ælte. Madlavningsmetoder er derimod mere konkret defineret og omfatter overordnet set kogning, stegning, bagning, stivning, jævning, og marinering. Vi bringer forskellige teknikker og metoder i spil på den ene eller den anden måde, når vi sætter gang i bagning af boller eller tilberedning af en salat eller en suppe i undervisningen. Vi anvender læremidler i form af didaktiserede opskrifter, der tager en række fagtermer i brug, der bl.a. retter sig mod madlavningsteknikker og -metoder. Det kunne være sætninger som ”Svits løgene” eller ”Jævn sovsen” eller ”Damp fisken”, men hvad vil det sige at svitse? Er det det samme som at brune eller sautere eller…? Og hvad vil det sige at jævne og hvordan kan det gøres? Og er det anderledes at dampe end at koge?
Det kan Smag for livet nu hjælpe dig og dine elever med at svare på. Her har jeg sammen med et par kolleger udviklet et sæt metodekort, der kort definerer de klassiske madlavningsmetoder og samtidig er illustrerede og med angivelse af eksempler. De er gratis og kan findes som printversion her sammen med eksempler på, hvordan de kan bringes i spil i undervisningen: https://www.smagforlivet.dk/undervisning/folkeskolen/madkundskab/plakater-mv-til-din-undervisning-og-til-klasserummet/kort
Der kan også rekvireres gratis klassesæt med trykte kort hos Smag for Livet.
God fornøjelse!