Læreruddannelsens forening for madkundskab

Blog

Politisk varm luft i skolekøkkenet

Regeringen vil oplyse for bedre madvaner!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sådan lyder overskriften på pressemeddelelsen på Regeringens hjemmeside, der præsenterer den nye regeringsstrategi for mad, måltider og sundhed. Det er velment, når Regeringen tager ansvar for folkesundheden og lancerer en strategi, hvor der også følger en – om end beskeden – pulje penge med.

Men oplysning! Hvorfor ikke uddannelse?

Al erfaring viser jo, at sundhedskampagner kun når til dem, der i forvejen gør det godt. Dem, man dybest set ønsker at ramme med den slags tiltag, er lige præcis dem, man aldrig når.

Læreruddannelsens forening for madkundskab

I Læreruddannelsens forening for madkundskab er professionshøjskolernes madkundskabsundervisere samlet om at styrke og udvikle madkundskabsfaget såvel på læreruddannelserne som i folkeskolen. Med denne blog ønsker vi at sætte fokus på faget gennem deling af faglig viden og holdninger.

Men uddannelse med start i folkeskolen er for alle, og faget madkundskab kan blandt andet medvirke til at gøre eleverne i stand til at træffe begrundede valg i forhold til mad og sundhed.

Undervisningsministeren påpeger, at madkundskabsfaget er blevet kvalificeret på baggrund af følgende formulering i strategien: "Skoler kan indarbejde mad og måltider i de faglige aktiviteter for eksempel i madkundskab og øvrige fag i skolen"

https://www.folkeskolen.dk/640328/regeringen-indfoerer-nyt-sundhedsmaerke-for-skoler

Det mener jeg nu nok er en overfortolkning. Hvorhenne i den formulering er der muligheder, der ikke fandtes i forvejen? Og formuleringen kvalificerer da i sig selv ikke madkundskabsfaget spor…

I stedet skulle man have sat fokus på faget madkundskabs potentiale i forhold til sundhed på anden vis. Mad og sundhed er et af fagets fire kompetenceområder, så hvorfor ikke satse på uddannelse frem for oplysning og give bedre betingelser for faget i skolen i form af fx obligatorisk undervisning på flere klassetrin og flere lærere med undervisningskompetence i faget?