Læreruddannelsens forening for madkundskab
Blog
Politisk varm luft i skolekøkkenet
Regeringen vil oplyse for bedre madvaner!
Sådan lyder overskriften på pressemeddelelsen på Regeringens hjemmeside, der præsenterer den nye regeringsstrategi for mad, måltider og sundhed. Det er velment, når Regeringen tager ansvar for folkesundheden og lancerer en strategi, hvor der også følger en – om end beskeden – pulje penge med.
Men oplysning! Hvorfor ikke uddannelse?
Al erfaring viser jo, at sundhedskampagner kun når til dem, der i forvejen gør det godt. Dem, man dybest set ønsker at ramme med den slags tiltag, er lige præcis dem, man aldrig når.
Men uddannelse med start i folkeskolen er for alle, og faget madkundskab kan blandt andet medvirke til at gøre eleverne i stand til at træffe begrundede valg i forhold til mad og sundhed.
Undervisningsministeren påpeger, at madkundskabsfaget er blevet kvalificeret på baggrund af følgende formulering i strategien: "Skoler kan indarbejde mad og måltider i de faglige aktiviteter for eksempel i madkundskab og øvrige fag i skolen"
https://www.folkeskolen.dk/640328/regeringen-indfoerer-nyt-sundhedsmaerke-for-skoler
Det mener jeg nu nok er en overfortolkning. Hvorhenne i den formulering er der muligheder, der ikke fandtes i forvejen? Og formuleringen kvalificerer da i sig selv ikke madkundskabsfaget spor…
I stedet skulle man have sat fokus på faget madkundskabs potentiale i forhold til sundhed på anden vis. Mad og sundhed er et af fagets fire kompetenceområder, så hvorfor ikke satse på uddannelse frem for oplysning og give bedre betingelser for faget i skolen i form af fx obligatorisk undervisning på flere klassetrin og flere lærere med undervisningskompetence i faget?