Læreruddannelsens forening for madkundskab
Blog
Svar på et svært spørgsmål
Hvordan håndterer vi madmæssig mangfoldighed i madkundskab?
Jeg fik forleden et interessant og relevant spørgsmål fra en projektsamarbejdspartner, en madkundskabslærer, der til daglig underviser i en 6. klasse, hvor der går 7 muslimer og en vegetar. Han kunne godt tænke sig at vide, hvordan jeg forholder mig til det svære i at planlægge en undervisning, hvor man med den elevgruppe kommer hele vejen rundt i faget. Som han udtrykte det: Det dur jo ikke, at vi kun laver mad uden kød, eller at vi ikke laver retter med svinekød, som jo fylder meget i den danske madkultur. Det nemmeste ville jo være at sætte eleverne i gruppe sammen og lade dem lave retter af andre råvarer, men så opstår andre problemer fx i forhold til gruppedannelser, integration, in- og eksklusion o. lign.
Det er selvfølgelig også noget, vi arbejder med på læreruddannelsen i faget madkundskab, ikke kun set i forhold til elever, men også i forhold til madkundskabslærerne selv, for hvad hvis de er muslimer eller vegetarer eller noget tredje, der gør, at der er bestemte fødevarer, de ikke spiser? Hvordan forholder de sig til det i undervisningen, når de fx skal smage på elevernes retter eller indgå i et måltidsfællesskab?
Jeg blev faktisk så nysgerrig på denne problemstilling, at jeg sendte spørgsmålet videre til en række af mine kolleger i Læreruddannelsens forening for Madkundskab for at høre, hvad de tænker om sagen. Og nu er jeg nysgerrig på, hvordan denne problemstilling håndteres i undervisningen i praksis rundt omkring, så nu sender jeg spørgsmålet videre til jer, der underviser i madkundskab. Hvad gør I, når I står i situationer som denne, med elever, der af forskellige årsager ikke spiser bestemte fødevarer. Hvilke hensyn tager I? Hvilke overvejelser gør I jer, og med hvilke begrundelser træffer I de valg, I gør?
Hjælp med at svare på et svært spørgsmål.